Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rutebo? kamel [ID: Rutebo Keramik]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Lergök trodde jag men "icke sa Nicke"!. En slags blomsterfågel (för eterneller?) med nio hål. Signerad rcl och Rutebo Leksand. 14 cm lång och 10 cm hög.
    Bifogade filer

    Comment


    • #17
      Sessan, Mats och Putte heter de här miniatyrerna där Putte är 3 cm hög.
      Grisen är en riktig "guldrygg". 7,5 cm lång.
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Såg en riktigt fin vas från Rutebo signerad R.Å. + ELEV, så nu undrar även jag
        (liksom Lars M.) tidigare på denna tråd, vem är denna ELEV, en skicklig sådan?

        Comment


        • #19
          Jag förmodar att mellan hästarna skall man förvara servetter, visitkort eller något annat.... 7,5 cm hög och 6 cm lång.
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Riktigt fina parhästar, Lars M.
            Användningssättet är väl valfritt idag, men att ha stället med vikta servetter på middagsbordet, skulle nog bli ett trevligt diskussionsämne.

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
              1956 flyttade Rut-Carla Landström sin keramikverkstad från Gammelgård i Skebokvarn till Rutebo i Leksand. http://precisensan.com/antikforum/sh...091-Gammelgård.
              Här är en figur från Rutebo med tydliga drag från liknande tillverkade på Gammelgård. Från Lotta-kören 1957 och en liten lapp där det står "Gagnef gumma". 14 cm hög och man får väl tro att det är sångerska med sångbok eller notblad i händerna.
              Fin gumma!
              Men jag tycker att detaljrikedomen saknas, och att det kan vara andra, utöver Rut-Carla, som skulpterade figurerna i verkstaden i Gammelgård.
              Tittade närmare på de figurer jag har, och bredvid RCL, finns signaturerna D, B.E., S.L. resp. G.E. De bästa har gjorts av de två förstnämnda, tycker jag. Möjligen var de unga, talangfulla praktikanter.
              Utseendet på D påminner om Dagny Zachrissons...
              Det finns fler signaturer i den andra tråden.

              När Rut-Carla flyttade till sitt Rutebo, följde således flertalet inte med, och a) kvalitén i detaljer sjönk därvidlag, eller b) blev tvunget i och med ökande arbetstakt.
              Det är en hypotes.
              Last edited by Gideon; 2015-05-09, 16:16.

              Comment


              • #22
                Tack Gideon för reflektioner och trevliga kommentarer!
                Jag passar på att visa den minsta av alla: en katt i ett band att ha runt halsen - endast 2,5 cm hög men väl formad och glaserad.
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Ytterligare två hästar i stallet. De tidigare visade (nr 19 ovan) är gjorda i lergods medan de nya är i stengods. Måtten är ungefär samma.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Ht är en signatur från Rutebo som jag inte stött på tidigare.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Rutebo

                      Hittade den här puddingen idag. 14,5 cm. hög.Click image for larger version

Name:	2016-03-24 17.41.48.jpg
Views:	1
Size:	149,5 KB
ID:	562198Click image for larger version

Name:	2016-03-24 17.42.28.jpg
Views:	1
Size:	47,9 KB
ID:	562199

                      Comment


                      • #26
                        Jag kan inte se att Lill Kersti varit med tidigare på tråden, så nu får hon 4 cm hög komma med. Jag passar på att visa en katt och en björn från Rutebo (5,5 resp 7 cm höga).
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          Parhästar har vi sett på inlägg nr 19 och nr 23. Här kommer helt oglaserade ytterligare hästar i par.
                          "Ateljéproduktion" har ju varje keramikverkstad med självaktning - så även Rutebo. Här en vas i sintrat stengods och signerad .L. 6 cm hög.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            Rutebo SA

                            En kanna utan hänkel och med en signatur som jag läser SA. Men den känner jag inte till
                            Bifogade filer

                            Comment

                            Working...
                            X