Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rutebo? kamel [ID: Rutebo Keramik]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Rutebo? kamel [ID: Rutebo Keramik]

    Har funderat länge på mårkningen i botten på denna kamel Har kommit fram till att det måste stå Rutebo. Har sökt lite och hittat lite av varje från Rutebo. Kamelen eller något liknande hittade jag inte. Kamelen är riktigt stor. Längd 27 och höjd 19 cm. Har någon sett något liknande och står det verkligen Rutebo.
    Bifogade filer

  • #2
    Jodå, det står säkert Rutebo. Sålde ett par saker som var märkta Rutebo Leksand+ namn på figuren.

    Comment


    • #3
      Japp - Rutebo keramik. Är en bekants föräldrar som drivit krukmakeriet.
      Tror sakerna med Leksand i texten är lite yngre.
      De tillverkar fortfarande saker, har väl hållit på sedan 70-talet åtminstone. Har inget själv, men mor har några tussilagos i keramik som jag tror köptes där någon gång på 70-talet.

      Comment


      • #4
        Kan det vara en kamel till en julkrubba?

        Comment


        • #5
          Kan det säkert vara Peter. Kanske blir den något stor för hemmabruk men krubbor av lite större storlek finns på andra ställen.
          Har som sagt tittat lite på det som Rutebo tillverkat. Kamelen skiljer sig en hel del från det vanliga sortimentet. Kanske en specialbeställning? Och då kanske en del av en krubba. Är lite tveksam till krubba men vem vet.

          Comment


          • #6
            Jag tänkte nog också som specialbeställning, och kanske till någon kyrka i trakten?

            Comment


            • #7
              Städade lite i lådorna, och hittade det här reklambladet, hade glömt att jag hade det, är vad jag kan se från 60-talet, efter 1962 av kartan på andra sidan att dömma. Tyckte den kunde få ligga med i tråden.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Två flickor från Rutebo Leksand

                Först en 16 cm hög flicka med en skål i famnen. Den är signerad Rcl och bör väl vara gjord av Rut-Clara Landström. Och inte alls lik R.C.L. som finns på keramiken från Gammelgård. Men som Gideon kom fram till så är det samma Rut-Clara!
                Därefter en bara 4,5 cm hög kranskulla - "Vasaloppets turgumma". Kopplingen till Vasaloppet vet jag inte - en souvenir?
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  PER med långrock, väst, hatt och knätofsar vill också vara med. 6 cm hög.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Ytterligare några figurer från Rutebo.

                    Här finns lite intressant information om företaget och dess ägare. http://www.signaturer.se/Sverige/rutebo.htm

                    Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-10-18 024.JPG
Views:	2
Size:	44,3 KB
ID:	541922 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-10-18 025.JPG
Views:	2
Size:	42,2 KB
ID:	541923 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-10-18 026.JPG
Views:	2
Size:	45,8 KB
ID:	541924 Click image for larger version

Name:	Resize of 2012-10-18 027.JPG
Views:	1
Size:	46,2 KB
ID:	541925

                    Comment


                    • #11
                      Inte så märklig vas men jag stannade för stämpeln "ELEV" och RÅ samt givetvis Rutebo Leksand. Vad blev det av eleven RÅ?
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Ett hugskott

                        Finns det inte ett litet streck till, under R?
                        Kanske kan det då bli BÅ för Birger Åström.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                          Finns det inte ett litet streck till, under R?
                          Kanske kan det då bli BÅ för Birger Åström.
                          Tack Gideon men tyvärr kan jag inte se något streck, så det får bli RÅ.

                          Jag passar på att visa en liten häst (8 cm lång och 6 cm hög) också från Rutebo.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Sköldpadda från Rutebo och Leksand. 4,7 cm lång.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              1956 flyttade Rut-Carla Landström sin keramikverkstad från Gammelgård i Skebokvarn till Rutebo i Leksand. http://precisensan.com/antikforum/sh...091-Gammelgård.
                              Här är en figur från Rutebo med tydliga drag från liknande tillverkade på Gammelgård. Från Lotta-kören 1957 och en liten lapp där det står "Gagnef gumma". 14 cm hög och man får väl tro att det är sångerska med sångbok eller notblad i händerna.
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X