Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Adelborgs lampor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Adelborgs lampor

    Köpte en lampa av Adelborg igår som jag är jätteglad i, har tittat efter sådana sedan jag läste att hon gjorde dem. Men nu hittar jag inte artikeln som jag läste om dem i, har bläddrat i flera årgångar och kroknat ordentligt. Det som jag är mest nyfiken på är om min minnesbild är rätt, att Adelborg även sydde skärmarna till sina lampfötter, någon som vet?
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

  • #2
    Glömde bilderna
    Bifogade filer
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

    Comment


    • #3
      Jättefin fot! Det är tyvärr inte en originalskärm du har. De ska vara målade eller på annat sätt dekorerade så att de "hänger ihop" med foten. Jag har 3 originalskärmar, men de är i så dåligt skick att det är ett under att de fortfarande existerar. 2 ytterligare av de skärmar jag har är antingen "från tiden" i ett enkelt utförande, eller helt enkelt omsydda originalstommar. De allra flesta skärmarna jag har är ditsatta senare. Din skärm ser ut att vara från 60-70-talet ungefär.

      Comment


      • #4
        Kan du inte visa någon originalskärm? och har du någon annat lampfot att visa?
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

        Comment


        • #5
          Kolla i Hem och Antik, förra sommaren... Där finns det gott om bilder

          Comment


          • #6
            Har ingen aning om vad Hem och Antik är, har jag missat något?
            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

            Comment


            • #7
              Kolla här:
              Hem & Antik är inredningstidningen för dig som vill skapa ett ombonat och personligt hem i klassisk stil. Tidningen ger dig härlig inspiration, kunskap, tips och idéer.

              Det var visst i nr 4/2005 om jag inte minns fel...

              Comment


              • #8
                Det är möjligt att jag har läst ett nr på någon mottagning, var det du Peter som var samlaren?

                Beställde tidningen omgående, tack för länken.
                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                Comment


                • #9
                  Min falska blygsamhet förhindrar mig att erkänna det...
                  Sen var det en artikel i AntikVärlden nr 3 2006.(första numret med nya namnet).

                  Comment


                  • #10
                    Måste ha varit den tidningen jag läste! Ja, det är ju tack vare den artikeln som mitt habegär väcktes efter en lampfot av Adelborg. Misstänker att de inte dyker upp så ofta så det här var för mig det stora FYNDEt!
                    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                    Comment


                    • #11
                      Ja, det är bara att gratulera. Den här hör inte till de allra vanligaste. Som tur är har jag redan en, så jag unnar dig verkligen detta fynd!

                      Comment


                      • #12
                        Jag skulle gärna vilja veta mer om den här lampan. Är den gjord av Adelborg, som jag tror? Vet man under vilken period hon signerade så här? Jag har bara haft ovan nämnda artiklar (fast inte Hem & Antik, för de är slut!). Vore kul att få lite mer info! Den är 21 cm hög minus el.






                        Comment


                        • #13
                          Precis så som du tror! Grattis till en fin lampa! Den här har modellbeteckning BRE vilket man brukar kunna hitta inpressat på insidan om man letar. Den kom 1925 och fanns med åtminstone till 1928. Tyvärr är det dåligt med info om hur många som gjordes av varje modell, och hur länge de såldes. De är inte jättevanliga och jag tror att Rörstrand hade några "på lager" och sålde tills de tog slut. Men det gick också att specialbeställa. I en prislista från 1920 står "Alla dessa lampor kunna efter önskan varieras inom vida gränser hvad beträffar såväl form å skärmar som färgval och dekor, i regel utan prisförhöjningar. Beställningar å extra skärmar utföras äfven." Den jag har är troligen "ursprungsfärgen" och är beige med dekor i orange och guld. Jag tror din dekor är lite ovanligare.

                          Comment


                          • #14
                            Tack för info! Mycket riktigt hittade jag BRE inpressat. Var L.A själv inblandad i utförandet, eller godkände hon dekormålarens arbete bara? Varför är den signerad L.A-2.? Är 2. månne dekormålarens nummer?

                            Comment


                            • #15
                              Det är nog ett litet g,som i slutet -borg.
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                              Comment

                              Working...
                              X