Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 12

Ämne: Medicinalväxter av S.Lindberg

Medicinalväxter av S.Lindberg

Dagens fynd...en brun tallrik Medicinalväxter av Stig Lindberg Gustavsberg.
    Samlar på de blå men har inte sett bruna tidigare. Sjukhusporslin som en del kallar den...jag har dem i stugan...passar så bra där.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Någon som vet - har hört någonstans att blå var för landstinget och bruna för kommunala äldreboenden och liknande - eller var det tvärtom?
    Nå, det kanske bara är en myt, försöker minnas vilka färger som funnits var men det står still - tror de äldreboenden jag minns dem från haft bruna.

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Kan försöka kolla med min mor, men Äjth har väl jobbat i vården en tid - tror hon kanske kan svara hur det ligger till.

Ok. Tack. Jag gillar dem skarpt. De 3 första köpte jag för 5 kr på en liten byagårds loppis. Är nog för ung för att ha "dåliga minnen" av dem (som det stod i den länkade tråden)... jag minns dem inte alls, utan upptäckte dem för några år sen..när loppis-intresset uppstod...

I helgen hittade jag två djupa tallrikar m blå dekor, i nyskick!

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009

Medicinalväxter

Gustavsberg sålde både blått och brunt porslin modell medicinalväxter till Landstingens Inköpscentral - LIC, som var en stor "grosshandel" för Sveriges sjukhus. Vanligtvis användes det blåa porslinet för patienter och det bruna för personal i personalmatsalar. Jag tror att det är därför det blåa är vanligare än det bruna. Jag vet att äggkoppar är särskilt eftertraktade.

När jag jobbade i landstingets regi så hade vi Stig Lindbergs allmogeporslin och kaffeservisen var blå Adam. Vi gick senare in i kommunen och flyttade ut vår verksamhet till nya lokaler, då rensade vi ut vårt porslin ingen ville ha det så det gick till tippen. Hemskt eller hur. Detta skedde i skarven på 80-90 talet.

På mitt gamla jobb skulle man slänga en massa Adam fat...jag tog hand om dem...samt diverse andra bakelit saker av bla. Stig Lindberg....

Jag har hört att de bruna medicinalväxter fanns inom kommunala sektorn och blåa inom landstinget...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •