Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

identifiering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • identifiering

    Har fått den här tavlan av min faster. Vet ingenting om den, annat än att den kan vara inköpt i början av -80 talet. Tycker väldigt mycket om den och har tänkt behålla den. Skulle vara kul om någon kan hjälpa mig med konstnärens namn och ungefär när den kan vara målad. Tacksam för hjälp!
    Har fått en indikation att det kan vara en Kirsten Berg, har inte hittat något på nätet om henne som kan vara till någon hjälp för denna tavla.
    Bifogade filer
    Last edited by harry harr; 2006-06-27, 22:57. Anledning: Mer information

  • #2
    Har också svårt att se vad det står, R Liberg? Känner inte heller ingen målningen, men det jag vet om konst får rum på ett A4...........
    och det blir plats över.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

    Comment


    • #3
      Jag skulle bli förvånad om det är en konstnär som finns med i konstböckerna. Jag tror att det är en importerad målning av enklare slag och att signaturen är medvetet otydlig. Tyvärr är det nog svårt att hitta vidare information, men vem vet? Kanske har jag fel...

      Comment


      • #4
        Rune Jillnesjö är det som bär skulden till detta.

        Comment


        • #5
          Konst Rune Jillnesjö

          Ursprungligen postat av harry harr Visa inlägg
          Har fått den här tavlan av min faster. Vet ingenting om den, annat än att den kan vara inköpt i början av -80 talet. Tycker väldigt mycket om den och har tänkt behålla den. Skulle vara kul om någon kan hjälpa mig med konstnärens namn och ungefär när den kan vara målad. Tacksam för hjälp!
          Har fått en indikation att det kan vara en Kirsten Berg, har inte hittat något på nätet om henne som kan vara till någon hjälp för denna tavla.
          Jag har en tavla av Rune Jillnesjö som min mor köpt på 60-eller 70-talet. Den är lik den som du har. Jag bifogar bild på tavla, signatur och en lista på målningar som Rune Jillnesjö gjort.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Hmm..

            Mina föräldrar har också en tavla av Rune, vad kan den tänkas heta?
            Den förställer en tjurfäktare.

            Comment


            • #7
              Jillnesjö tillhörde en av de Göteborgare som spottade ur sig barntavlor. Troligtvis så många att han även signerade med andra namn. De håller ingen vidare konstnärlig kvalité, men motiven med barn är fortfarande lite poppis. Texten ovan håller äkthetsintyg-klass och är med största sannolikhet framtagen i rent försäljningssyfte (dvs ingen riktig recension).

              Detta motsätter dock inte att man tycker om tavlorna

              Comment


              • #8
                Kolla in den här sajten: Art Signature Dictionary, som visar bilder på signaturer, biografier, och fals konst och falska signaturer.
                Så här ser Rune Jillnesjö's signatur ut.
                Signatures, monograms, biography and art prices by Rune JILLNESJÖ, 1943, Sweden.

                Comment

                Working...
                X