Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Swing!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Swing!

    Dagens fynd är en Gefle Swing skål.
    Någon som har lite info?
    När tillverkades den?
    Vad betyder siffrorna 1097 27?

    sen tror jag det står tryckt AK 2 om man tittar noga.
    Bifogade filer

  • #2
    Den gillar jag! Tyvärr har jag inga svar på dina frågor...
    http://gilasgrotta.blogspot.com/

    Comment


    • #3
      haha, det är ok. jag tycker den är jättefin.

      hoppas nån annan vet nåt.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av draken Visa inlägg
        Dagens fynd är en Gefle Swing skål.
        Någon som har lite info?
        När tillverkades den?
        Vad betyder siffrorna 1097 27?

        sen tror jag det står tryckt AK 2 om man tittar noga.
        Swing, BK-E, 1964- , handmålad dekor i svart och gult. S-E Skawonius.

        BK-E är modellen på ett antal delar i servisen, men som ofta med Gefles porslin och serviser består en servis av delar i olika modeller, även om detta inte finns upptaget i boken (i detta fall "Gefle Porslinsfabrik, Vardagsporslin med färgglädje och stil", 2008). Din skål är (djup)stämplad AK 2, där AK är modellen och 2 storleken. I detta fall kan det finnas så där 2-4 storlekekar skulle jag tro. AK är en äldre modell tror jag, den återanvänds i denna servisen, men jag är inte säker.

        Sven-Eric Skawonius är designer till dekoren, kanske även BK-E-modellen, men det vet jag inte. Även Berit Ternell använde denna modell på någon servis, så hon kan vara skyldig till den.

        Beteckningen 1097/27 har vi inte lyckats klura ut ännu, det är någon sorts serienumrering, men mer vet jag inte. Ingen har mig veteligen lyckats ta reda på detta och inget framgår av någon bok vad jag vet!

        Det som är det roligaste i detta sammanhang är att du utan din vetenskap kan ha löst ett problem åt mig

        Jag har nämligen en tekopp i en av Gefle snygga modeller som jag inte lyckats hitta namnet till, men nu när jag granskat din bild så har jag kommit fram till att det kan vara samma dekor som din "Swing", men i en annan färgkombination...visst är det helt otroligt att fast jag sett Swing tidigare så har jag aldrig gjort kopplingen med min kopp

        Här kommer en bild på en sådan tekopp:
        Bifogade filer
        http://www.porslinsbloggen.se/

        Comment


        • #5
          vad kul att kunna hjälp till!
          och stort tack för den utförliga informationen!

          Comment


          • #6
            Swing

            Hej

            Får man fråga hur mycket du fick ge för fatet? Skulle vara intressant att veta då jag råkar äga 6 st uppläggningsskålar med samma dekor, alltså den med gult och svart dekor.

            erdeli

            Comment


            • #7
              skålen

              Ursprungligen postat av erdeli Visa inlägg
              Hej

              Får man fråga hur mycket du fick ge för fatet? Skulle vara intressant att veta då jag råkar äga 6 st uppläggningsskålar med samma dekor, alltså den med gult och svart dekor.

              erdeli


              ja det var ett tag sen jag köpte den men jag gav kanske 50 spänn.
              vad fint med fat, har du bild?

              Comment

              Working...
              X