Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att putsa eller inte putsa, det är frågan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Att putsa eller inte putsa, det är frågan!

    Hej!

    Jag har en samovar/tekanna som verkar vara pläterad med något. Är det någon som vet med vad? Och vad kan själva kannan vara gjord av?

    Jag hittar inga stämplar, bara ett inristat B eller 13.

    Som ni ser på bilderna har pläteringen börjat släppa på en del ställen och jag vet inte vad jag ska göra. Ska jag putsa eller låta det vara? Vill inte förstöra genom att putsa bort något. (Om jag ska putsa, med vad ska jag putsa?)

    Hej så länge!
    Bifogade filer

  • #2
    Ursprungligen postat av tildusette Visa inlägg
    Hej!

    Jag har en samovar/tekanna som verkar vara pläterad med något. Är det någon som vet med vad? Och vad kan själva kannan vara gjord av?

    Jag hittar inga stämplar, bara ett inristat B eller 13.

    Som ni ser på bilderna har pläteringen börjat släppa på en del ställen och jag vet inte vad jag ska göra. Ska jag putsa eller låta det vara? Vill inte förstöra genom att putsa bort något. (Om jag ska putsa, med vad ska jag putsa?)

    Hej så länge!
    Vad är det för figur på locket egentligen? Påminner lite om monstren i serien "Merlin" som går på SVT på söndagarna.

    Comment


    • #3
      Din tekanna med rechaud tror jag är tillverkad i försilvrad Britanniametall, därav förmodligen det inristade B:et och det verkar som den har blivit reparerad, lödd, mellan fotplattan och ställningen. Att putsa eller inte putsa är frågan? Jag tror att jag hade haft lättare att uppskatta och leva med den om den hade varit putsad. Även om det på sina ställen där försilvringen har försvunnit och vid reparationen inte blir samma glans tror jag ända att resultatet blir bättre än vad det är i nuläget.

      Till skillnad från mässing, koppar och tenn talas det sällan eller aldrig om att man inte ska putsa silver för att bevara patinan, utan här gäller att silver ska glänsa.

      Jag är ingen snobb vad gäller putsmedel. Häxans silverputs, som du hittar i vilken ICA-butik som helst, på en mjuk trasa och en hel del putsande. Börja på ett ställe t ex undersidan på fotställningen som inte syns så mycket och prova dig fram. Du kasserar din tandborste och använder den till ställen där det är svårt att komma åt.

      Lycka till och sätt gärna in en bild "lockfågeln" och tekannan när den är putsad!

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
        Din tekanna med rechaud tror jag är tillverkad i försilvrad Britanniametall, därav förmodligen det inristade B:et och det verkar som den har blivit reparerad, lödd, mellan fotplattan och ställningen. Att putsa eller inte putsa är frågan? Jag tror att jag hade haft lättare att uppskatta och leva med den om den hade varit putsad. Även om det på sina ställen där försilvringen har försvunnit och vid reparationen inte blir samma glans tror jag ända att resultatet blir bättre än vad det är i nuläget.

        Till skillnad från mässing, koppar och tenn talas det sällan eller aldrig om att man inte ska putsa silver för att bevara patinan, utan här gäller att silver ska glänsa.

        Jag är ingen snobb vad gäller putsmedel. Häxans silverputs, som du hittar i vilken ICA-butik som helst, på en mjuk trasa och en hel del putsande. Börja på ett ställe t ex undersidan på fotställningen som inte syns så mycket och prova dig fram. Du kasserar din tandborste och använder den till ställen där det är svårt att komma åt.

        Lycka till och sätt gärna in en bild "lockfågeln" och tekannan när den är putsad!
        Tack för det utförliga svaret Kaptenen!

        Verkligen kul att få så mycket info och tips. Nu kliar det verkligen i fingrarna på mig av lust att börja putsa. Jag lägger in bilder så fort jag är klar. Har lite funderingar över det där med lagningarna också så jag lägger in lite bilder på dem med nästa gång.

        Kanske börjar smygputsa lite i natt.......

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg
          Vad är det för figur på locket egentligen? Påminner lite om monstren i serien "Merlin" som går på SVT på söndagarna.
          Hej Curious!

          Jag har själv suttit och tittat på den där pippin genom lupp för att lista ut exakt vad det är för en , men jag kan faktiskt inte svara på det ändå.

          Det första jag tänkte på när jag såg den var en örn, men jag är långt ifrån säker.

          Comment


          • #6
            Har gått över från Fubrima till Häxan. Tycker Häxan är lite bättre. Säkert en smaksak. Avslutar alltid putsandet med lite varmt vatten och diskmedel. Tandborste är bra. Efter diskandet torrtorkar jag med en trasa. På detta sätt får man bort det mesta av det putsmedel som annars fastnar.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av tildusette Visa inlägg
              Hej Curious!

              Jag har själv suttit och tittat på den där pippin genom lupp för att lista ut exakt vad det är för en , men jag kan faktiskt inte svara på det ändå.

              Det första jag tänkte på när jag såg den var en örn, men jag är långt ifrån säker.
              Hej, det ser ut som en grip, fabeldjuret.
              MVH
              Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

              Comment


              • #8
                Här kommer bilderna! Ber om ursäkt för fördröjningen!!

                Hoppas ni ser samma sagolika skillnad som jag, trots att jag tyvärr inte fick bort allt medel vid de små ställena. (Men tandborsten var ändå oumbärlig!)

                Håller med om att fågeln ser ut som en grip, men ändå är den lite för anonym för att "artbestämma" anser jag så här efter närmare granskning. Vad tycker ni?
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Kanonresultat! Nu tänker man inte alls så mycket på reparationen och släppet i försilvringen. Kul att det blev så lyckat!

                  Comment


                  • #10
                    Hej.

                    Det är inte mycket som jag har bidragit till här på forumet men vad gäller att putsa ojämna ytor för att få bort tex. vax och andra putsmedel så har jag fått lära mig att om man tar en gammal nagelborste och stoppar den i en kasserad strumpa så gör borsten att srumpan tränger ner i ojämnheterna. Själv tycker jag att det funkar jätte bra.

                    Mvh/Urban

                    Comment


                    • #11
                      Hej!

                      Ja man ser verkligen stor skillnad! Hade egentligen tänkt försöka sälja kannan så småningom men jag vette tusan om jag klarar av det längre. Nu tycker jag både att den är charmig, vacker, samt ett ting jag lagt ned lite omsorg på.

                      Funkar inte så bra det här med att tömma hemmet på överflöd just nu, tror jag kommit till en gräns där min inre samlare är min överman/kvinna.

                      Tack också umeubbe för tipset, jag ska definitivt göra ett försök med borste och strumpa!

                      Comment


                      • #12
                        Fint resultat, så skall kannan se ut. Men fågeln är absolut inte en grip. En grip är ju ett bevingat lejon med örnhuvud. Det är ju helt klart en papegoja.

                        Comment


                        • #13
                          Hmm ja...nån grip var det ju inte...

                          jag tog en titt på min kaffepanna av liknande modell, och fågeln ser ut att vara en duva jaja, det är inte så lätt att vara amatörornitolog på plåt Här är min liknande birdie:

                          Mvh
                          Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

                          Comment


                          • #14
                            Det kan vara värt att lägga märke till, om det förekommer en fågel tillsammans med en kaffepanna eller något som kan misstänkas vara en kaffepanna, så är det alltid en papegoja. Det bygger på en enkla metaforen att det pratas och pladdras i samband med kaffedrickning, precis som papegojor brukar göra.

                            Comment


                            • #15
                              En grip!? Vad är det ni pratar!? Vet ni inte hur en grip ser ut? Det är ett fabeldjur, ett jättestort bevingat lejon med ett örnhuvud. Ibland kan huvudet bära en krona (i vapen). Fågeln på kannan liknar närmast en papegoja med sin långa stjärt. Papegoja eller inte, men kannan blev mycket bättre, riktigt fin.

                              Comment

                              Working...
                              X