Sidan 2 av 6 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 52

Ämne: Porslinsetiketter

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Etiketterna är säkert original, eftersom flera av dem är präglade i relief.
    Dock är det något mysko med den här samlingen, eftersom jag har samma urval av etiketter, av vad jag kan se av Din första bild, Manga64. Dessutom saknas också de tre fabrikerna.

De är inköpta i två poster på Tradera för 2 1/2 år sedan, och dubletter ingick. Månaderna efter såldes mindre poster av samme säljare, till andra. Men han sålde också andra sorters etiketter, från glasbruk och något annat område, alla från samma tid.

Två möjliga förklaringar kan finnas till det. Ge gärna en annan också.
    Det ena är att allt kommer ur en samlares kvarlåtenskap, och att dessa införskaffades under resor till. Det andra är att det kommer från ett restlager i ett utrensat eller nedlagt tryckeri.

Etiketterna diskuterades lite i den här tråden:
    http://www.precisensan.com/antikforu...ight=etiketter
    Det är bra att saken tas upp igen, samtidigt som det blir till nytta på flera sätt!
    Bifogade bilder Bifogade bilder              

Seniormedlem Manga64s avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Snygg samling Gideon!

Påminner väldigt mycket om mina etiketter. Jag har ingen aaaaning om var mina etiketter kan komma ifrån, man kan ju alltid maila och fråga säljaren, men jag är nog inte så nyfiken på det, huvudsaken är nog att dom bevaras och så är det ju kul att dela med sig av dom till andra.

Här kommer ett par etiketter till...
    Slainte Mhath

Smile

Manga64
    Din etikettbilder är guld värda....
    Plåta på !

Vilken toppentråd..tack snälla Manga o även Gideon

Reg.datum
    jan 2008
    Tack Jani & Engelsson

Här kommer några Gabrieletiketter, eftersom jag är en glad amatör när det gäller porslin så vore det kul om någon kunde ge en kort kort presentation om Gabriel (ge gärna korta presentationer om de andra fabrikerna också så blir det ju en bra dokumentationstråd).
    Slainte Mhath

Reg.datum
    jan 2008
    Ingen som vet något om Gabriel ?

Här kommer det några etiketter till...
    Slainte Mhath

Reg.datum
    jan 2008
    Ingen som har lust att lägga in lite info om etiketterna/fabrikerna

Här kommer några till....
    Slainte Mhath

"Erker" hör inte hemma bland porslinsmärkena om man ska vara petig. Etiketten satt på de så kallade erkerskålarna från Kockums.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Jag tror det är bättre att ta fabrikshistorien i egna trådar (mycket finns redan om man letar i forumet). Annars blir den här tråden full av sånt som inte specifikt hör till etiketterna i sig.

Reg.datum
    jan 2008
    Tack för informationen Ballonggreven, som jag sagt tidigare så har jag väldigt lite kunskap om porslin m.m. men det är ju alltid kul att lära sig, det kommer säkert fler etiketter som inte riktigt passar in här, men jag tror nog att dom får ligga kvar i tråden så tråden inte blir osammanhängande

Håll till godo med några etiketter till...

(Ber om ursäkt för den varierande fotokvaliteten, det är svårt med blanka etiketter)
    Slainte Mhath

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •