Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Porslinsetiketter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ingen som vet något om Gabriel ?

    Här kommer det några etiketter till...
    Bifogade filer
    Slainte Mhath

    Comment


    • #17
      Ingen som har lust att lägga in lite info om etiketterna/fabrikerna

      Här kommer några till....
      Bifogade filer
      Slainte Mhath

      Comment


      • #18
        "Erker" hör inte hemma bland porslinsmärkena om man ska vara petig. Etiketten satt på de så kallade erkerskålarna från Kockums.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • #19
          Jag tror det är bättre att ta fabrikshistorien i egna trådar (mycket finns redan om man letar i forumet). Annars blir den här tråden full av sånt som inte specifikt hör till etiketterna i sig.

          Comment


          • #20
            Tack för informationen Ballonggreven, som jag sagt tidigare så har jag väldigt lite kunskap om porslin m.m. men det är ju alltid kul att lära sig, det kommer säkert fler etiketter som inte riktigt passar in här, men jag tror nog att dom får ligga kvar i tråden så tråden inte blir osammanhängande

            Håll till godo med några etiketter till...

            (Ber om ursäkt för den varierande fotokvaliteten, det är svårt med blanka etiketter)
            Bifogade filer
            Slainte Mhath

            Comment


            • #21
              Du behöver verkligen inte skämmas för bildkvaliteten.

              Ett litet tips bara: Om du skriver texten som står på etiketten i meddelanderutan så blir den här dokumentationen sökbar också.
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #22
                Du har nog rätt Peter, det blir nog rörigt, jag får väl sammanställa en egen bok genom att gå igenom alla trådar själv, många trådar blir det...

                Tack för tipset om att göra sidan sökbar Ballonggreven.

                Och nu mina damer och herrar...

                Broque (är det Gabriel ), Brukskonst, Colony och Efteelite
                Bifogade filer
                Slainte Mhath

                Comment


                • #23
                  Här kommer några till...

                  Ernst Wallin från Lindesberg, Floridasmycket (porslin?), Futurum Svensk Keramik och G. Bernardi Konstgjuteri från Göteborg (GeBe).
                  Bifogade filer
                  Slainte Mhath

                  Comment


                  • #24
                    Ska vi ta några till idag...

                    Här kommer två olika Fyris Keramik, en till Gabriel och en Glory Svensk keramik.

                    Är det fortfarande ingen som kan bidra med någon JIE, UE eller Bo Fajans
                    Bifogade filer
                    Slainte Mhath

                    Comment


                    • #25
                      Mycket intressant med dessa etiketter. Tack för det.
                      Tycker också att idén med att dokumentera dessa tillverkare låter intressant.
                      Startar därför en ny och parallell tråd om detta genom några bidrag, och hoppas att flera följer efter. Lite information om Göteborgs Lerkärlsfabrik skulle i alla fall uppskattas av mig. http://www.precisensan.com/antikforu...8160#post98160
                      Last edited by Bengt H.; 2009-03-01, 21:43.

                      Comment


                      • #26
                        Tack så jättemycket för det Bengt H. Nu börjar det likna nåt...

                        Jag passar väl på att lägga ut några etiketter till.

                        Här kommer en studioetikett av Stig L (Veckla Carrara 242), en etikett från Varberg, en finsk etikett från Bäker och en röd en från Gematex.
                        Bifogade filer
                        Slainte Mhath

                        Comment


                        • #27
                          Ett par etiketter från UE kan jag bidra med. Inte sådär hundraprocentiga, men det var vad jag hade sparat sen en snabbfotografering sen tidigare.
                          Bifogade filer
                          ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                          Comment


                          • #28
                            Kanonbra Brodertuck .

                            Jag kontrar med AO eller HO keramik, Karlstad Keramik, Laholms Keramik och slutligen Hällinge Keramik.

                            Ingen som har hittat någon Bo Fajans ännu
                            Bifogade filer
                            Slainte Mhath

                            Comment


                            • #29
                              Skall vi ta några till....

                              Här kommer Lindelöw från Uddevalla, Löwella och Nipperasken (vet ej om det handlar om keramik här )

                              ...är det bara jag, Gideon och Brodertuck som har en fungerande kamera hemma
                              Bifogade filer
                              Slainte Mhath

                              Comment


                              • #30
                                Kastar in några till... står det Plev eller Pleo , handmålat är det iallafall,

                                och så ett par klassiker från Rörstrand, den trekantiga blå och den eldfasta gratina.
                                Bifogade filer
                                Slainte Mhath

                                Comment

                                Working...
                                X