Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Edward Hald, Orrefors, Fiskgraal - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Edward Hald, Orrefors, Fiskgraal

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Run-Örjan Visa inlägg
    Om man är ute efter en fiskgraal, ska man köpa en äldre eller kanske ska man köpa den för att man tycker om den i stället...eller inte alls...
    Jag tycker absolut att man ska köpa en man tycker om! De äldre är ofta lite "suddigare" och charmigare, ibland med oväntade inslag som dykare och sånt. Jag själv föredrar dem mycket framför de senare, som nästan kan vara lite industriellt perfekta. De äldre är ju ofta lite dyrare, men jag tror inte att det egentligen är nån skillnad på prisutvecklingen så det har man nog igen om man säljer sen...

    Comment


    • #32
      Ursprungligen postat av Run-Örjan Visa inlägg
      Hur läser man ut årtalet på en signering på en fiskgraal av Hald från Orrefors? Har inte fått min nya (nygamla) bok än

      Här finns tabell för "Fishgraal" 1945 - 60: http://www.great-glass.co.uk/glass%20notes/swedish.htm

      Nummersignering av Orrefors graalar 1936 - 82 behandlas utförligt i jubileumsboken Orrefors - Ett hundra år av svensk glaskonst.
      Där finns tabell som inkluderar fiskgraal och man anger att de första skisserna till fiskgraal gjordes av Hald 1936. "Fiskgraal blev en stor försäljningssuccé på 40- och 50-talen och har tillverkats i ett stort antal ända fram till 1987."

      Samma bok har också redogörelse för det tunnväggiga graalglaset 1916 - 30 (dock lite fel, om graalens födelse, och om varumärket S/Graal - jfr tråden ”Vem är formgivare – osäker attribuering”: http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=16933).
      Boken har också tabeller för nummersignering av slipgraal, ariel, slottsglas, edvinglas, kraka, ravenna, expo, samt förteckning över gravörerna och målarna med signaturer och årtal.

      Signeringen av slipgraal m.m. har även berörts här i inlägg nr 13, där man också kan länka vidare: http://www.precisensan.com/antikforu...gnering&page=2

      Den här länken leder till samma tabell över fiskgraalars nummersigneringar 1945 - 60, men har dessutom lite info om signaturer och etiketter vid Orrefors, Kosta och några andra: http://www.swedenartglass.com/inform...belsmarks.html
      Last edited by Rebello; 2009-11-19, 08:08. Anledning: ytterligare en länk tillfogad

      Comment


      • #33
        köp den fiskgraal du gillar och kommer över till bäst pris
        behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

        Comment


        • #34
          Tack för hjälp och synpunkter

          Comment


          • #35
            Fiskgraal på tradera

            Köp och sälj Signerade konstglas från Orrefors enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats


            Säljaren anger att detta skulle vara en sällsynt prototyp.
            Jag finner det svårt att tro. Jag tror mer på en andrasortering med en ej komplett signatur eller t o m en i efterhand ditsatt sign.

            Man kan jämföra med denna signatur från ungefär samma år.
            Bifogade filer

            Comment


            • #36
              Nu är jag inte precis någon fiskgraalsexpert, men är inte traderafiskarna mycket närmare släkt med massproducerad standardfiskgraal än med de tidiga lågnumrerade konstverken? Då tror jag mer på Daniels teori.

              Comment


              • #37
                Graalvas Edvard Hald

                Hej ,har precis köpt en Graalvas signerad Orrefors Graal Edvard Hald nr 260-E7. Höjd ca 15,5 cm. Vill gärna veta mer både om vasen och ett aktuellt dagsvärde.Den ska säljas.Click image for larger version

Name:	Graalvas 001.jpg
Views:	1
Size:	36,8 KB
ID:	517839

                Comment


                • #38
                  länk till tradera

                  Köp och sälj Signerade konstglas från Orrefors enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats

                  Comment


                  • #39
                    Tack Bege,jag försöker nämligen hitta ett rimligt pris att ta för den.Hoppas att den inte ska vara svårsåld

                    Comment


                    • #40
                      Edward Hald fiskgraal

                      Min farfar besitter en vas tillverkad Orrefors som är en Hald fiskgraal och numrerad (om jag minns rätt) 16396.
                      Går det att få fram tillverkningsåret på något smart sätt? Farfar köpte den 1951 och den kostade då ca. 400 :-
                      Bara nyfiken

                      Comment


                      • #41
                        Det finns tabeller för de olika sifferkombinationerna och vilka årtal de är tillverkade,
                        man måste dock veta vilka nr. som finns ingraverade i botten.
                        Jag undrar om den sista siffran i"16396" är ett C, isåfall skulle din farfars graal kunna vara tillverkad 1950.
                        Men man måste som sagt veta exakt vad det står för att kunna vara säker.
                        Fiskgraalarna är verkligen läckra, så det är en trevlig vas din farfar har.

                        Comment


                        • #42
                          Jag har sammanfogat några lösa trådar som behandlar Edward Halds "Fiskgraal".

                          Jag passar även på att lägga in en länk till den informationsrika dokumentationstråden om
                          Edward Hald, där det finns mycket intressant information om tillkomsten av graal:

                          Comment


                          • #43
                            Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                            Det finns tabeller för de olika sifferkombinationerna och vilka årtal de är tillverkade,
                            man måste dock veta vilka nr. som finns ingraverade i botten.
                            Jag undrar om den sista siffran i"16396" är ett C, isåfall skulle din farfars graal kunna vara tillverkad 1950.
                            Men man måste som sagt veta exakt vad det står för att kunna vara säker.
                            Fiskgraalarna är verkligen läckra, så det är en trevlig vas din farfar har.

                            Tack Simco!
                            Låter vettigt med ett C på slutet. Jag borde tagit kort på signeringen...
                            Jag får väl anta att det står 1639C. Det är intressant att lyssna till bakgrunden till sådana här inköp. Farfar skulle sluta på sitt jobb på "verkstan" och då samlade hans kollegor ihop 350:- Han åkte sedan till Linköping och fick lägga till 30-40:- för att köpa denna vas.
                            Bara nyfiken

                            Comment


                            • #44
                              Visst är det trevligt med historien bakom ett specifikt föremål och hur det införskaffades.
                              Din farfar måste ha haft vasen på sin önskelista och det måste ha varit trevligt för honom med bidraget från arbetskompisarna så att han kunde köpa den. 1950 som tillverkningsår skulle kunna stämma bra om han köpte fiskgraalen 1951.

                              Comment


                              • #45
                                Har precis införskaffat denna vackra graal som sägs vara Hald 1920-tal, någon som känner igen denna eller liknande som kan ge mer info, den är tyvärr osignerad?
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X