Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mormors gamla "barcelona"-stol [ID: Joker Chair, Oliver Mourgue]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Mormors gamla "barcelona"-stol [ID: Joker Chair, Oliver Mourgue]

    Hej

    Efter att både auktionskompaniets värderare varit på besök (och gått bet) och jag letat mig fördärvad på internet vänder jag mig nu till experterna här:

    Min kära mormor köpte många högkvalitets- och designmöbler (främst under 40-60talen) under sin tid. När det nu tyvärr är dags för bouppdelning är det en sak som står oklart vad det egentligen är:

    Läderfåtöljen är gammal, men exakt hur gammal vet jag inte, dock iaf från 60talet. Den har många likheter med mies van de rohes barcelona, men den är det ju inte - inte heller ekselius eller norell väl? Skulle vilja säga att denna är mindre än förutnämnda. Hittar tyvärr inga stämplar eller klistermärken...

    Kan någon hjälpa till? Vad som helst som kan komma till användning är välkommet!

    Tack
    Bifogade filer

  • #2
    Jag har bestämt för mig att jag sett dessa tillskrivas Karl Ekselius. Har bläddrat frenetiskt i böcker och googlat men inte hittat min källa. Återkommer.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Kolla med Lauritz. Vill minnas att jag sett dessa stolar där ett flertal gånger.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Tack, återkom gärna när du vet mer! Vet att det fanns en artikel om JOC i senaste numret av antik och auktion, tror det fanns en bild på en liknande stol där. Något som har tidningen och kan kontrollera likheten? Ska även kolla med Lauritz, konstigt dock att inte auktionskompaniet visst något isf..

        Comment


        • #5
          Jag har just tittat i senaste A&A. Det finns bild på en röd fåtölj av Karl Erik Ekselius som är snarlik din i form och utförande. Med denna röda har knappar i ryggen "där rutorna möts". Och benen utgår inte från ryggen, som på din stol, utan från mitt under sitsen och formade så, att det liksom är "omvända ben" som går undertill utmed sitsens sidor.
          Himmel! Det blev nog en rörig beskrivning, är jag rädd. Men pga upphovrätten vill jag inte fotografera ut tidningen.

          Comment


          • #6
            Tack Tina, jag tror jag förstod=).. Kan den vara av något utländskt kanske? Jobbigt att ha försöka dela upp något man inte vet vad det är värt. Fast i vilket fall som helst tycker vi den är himla läcker, värdefull eller inte. Väntar med spänning på dagen då gåtan får sin lösning.

            Comment


            • #7
              Det var en kille från en auktionsfirma som sade att han trodde att stolen var av franskt ursprung (efter att han också trott det var ekselius) samt en annan som nämnde något tyskt företag. Är det någon som har koll på franska och tyska möbelfabriker och kan lämna lite ledtrådar vart jag kan leta?

              TACK

              Comment


              • #8
                Står det absolut ingenting någonstans på fotöljen? Ingen lapp på ngn av dynorna??
                Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!

                Comment


                • #9
                  Hej!! Jag har hittat en som är mycket lik den som du har.

                  Designern heter Steen Østergaard.

                  Jag säger inte att det är samma stol,, men likheten är slående. Om det nu är så, är jag den förste att grattulera !

                  Du hittar bilder av den på http://www.retromoderndesign.com/collection.php?id=8
                  Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!

                  Comment


                  • #10
                    Nupp, har nitiskt kontrollerat varenda del. Där finns dock märken efter klistermärke..

                    Comment


                    • #11
                      Har missuppfattat formen lite och tror inte längre på Ekselius.
                      Du kan inte ta en bättre bild från sida, profilbild så att säga.
                      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                      Konfucius

                      Comment


                      • #12
                        Dykar´n: Jo jag har också kollat in östergaards stol, många likheter precis som med ekselius men inte densamma...

                        Comment


                        • #13
                          JAAA! Har hittat lösningen på gåtan:

                          Stolen är formgiven av fransmannen Oliver Mourgue för företaget Airbourne och den kallas för Joker chair. Verkar (efter ett par googlingar) som om den finns i olika utförande vad gäller "kuddarna". Ett estimerat värde är enligt archtonic (se länk nedan) är mellan 10 000 - 12 000, dock för två stycken.



                          Tack alla för visat intresse!

                          Någon som vet mer om företaget?

                          /Jonas

                          Comment


                          • #14
                            Grattis!
                            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                            Konfucius

                            Comment

                            Working...
                            X