Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gustafsberg syltburkar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gustafsberg syltburkar

    Jag har tva syltburkar markta med 1/3L och 2/3L. Det faktiska vatskemattet ar 5dl och 1Liter, varfor det?? Det lar finnas 5 syltburkar i serien varav dessa ar de tva minsta. Ar det sa att de 3 aterstaende ar 1,5, 2L och 2,5L? Hur ar de 3 storsta da markta i botten? Har behovs hjalp och assistans!!!!
    Andres
    Bifogade filer

  • #2
    Man har definitivt inte använt dessa som mått, utan angivelsen i botten anger troligast hur mycket sylt/sill/gurka man ska räkna med att det får plats. Vet ej hur stora de andra är.

    Comment


    • #3
      Bra, det later ju troligt, fa se om nagon annan kan markningen pa de ovriga 3. Att det skulle vara 5 i serien har jag fran Antikborsen som hade en mycket bra artikel om blavita krus/krukor/burkar fran Gustavsberg/Rorstrand/Goteborg, Juli 2004.

      Comment


      • #4
        Trodde jag skulle få fram de olika storlekarna men tji.
        Texten säger: Syltbyrk rak modell, vit Gustavsbergs förmodligen mest långlivade produkt från 1840 till 1950. Fanns i sju storlekar från 0,4 liter till 7 liter. 1905 kom ytterligare en serie om fem storlekar i stenmassa och med den blå blomdekoren. Taget ur Stora Samlarboken. Dina burkar är från den senare serien. Men du blev nog inte klokare av mitt svar. Kan kanske vara så att även den senare serien hade storlekarna 0.4-7. Vet inte vad det står i AA artikel så du kanske redan vet vad du nu fått veta.

        Comment


        • #5
          Antikborsen namner 5 storlekar. Som du vet borjade man med stenmassan 1905 sa det stammer ju bra med de dekorerade burkarna...aterstar da markningen av de 3 storsta.....
          For ovrigt kan jag beratta att bade kruka A (den hoga med oron) och Kruka B (den laga med oron) har man andrat i antal och storlekar i serierna flera ganger under aren.
          Last edited by Andres; 2009-02-18, 07:22.

          Comment

          Working...
          X