Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Etelhems krukmakeri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Tack för svaret Bengt H. Det finns inte mycket att läsa om denne Erik. Googlade och fann svaren du givit tidigare på AP. Tidsmässigt upplever jag vasen/krukan som 70-tal.

    Comment


    • #47
      Liknande

      Ursprungligen postat av Rolf J Visa inlägg
      Föll pladask för den här vasen eller kanske skålen, makalöst välgjord och tunnväggig.
      Höjden ca 13.5 cm.

      Har inte lyckats hitta referenser, är det någon som vet när den kan ha tillverkats
      Har en liknande: tunnväggig , svart, 8 cm hög, men utan dekorprickarna. Den är signerad Etelhem och med en signatur som jag inte lyckas tyda. Kanske står det LH, Uf eller Ut. Några tips? Vacker är den i alla fall.
      Last edited by Amelia1; 2011-12-08, 11:49. Anledning: Glömde säga en grej

      Comment


      • #48
        Ursprungligen postat av Amelia1 Visa inlägg
        Har en liknande: tunnväggig , svart, 8 cm hög, men utan dekorprickarna. Den är signerad Etelhem och med en signatur som jag inte lyckas tyda. Kanske står det LH, Uf eller Ut. Några tips? Vacker är den i alla fall.
        Välkommen till forumet, Amelia!

        Den "liknande", är Egil Solbergs svartgods.
        Kan Du ordna en bild på signaturen?

        Comment


        • #49
          Foto på signaturen

          Hej!
          Trevligt forum!Här kommer foto på signaturen. Hoppas på kunnig hjälp att tyda den . Fotot verkar bli stort, men eftersom jag är helt ny här hoppas jag på tolerans. Click image for larger version

Name:	IMG_9339.jpg
Views:	1
Size:	22,9 KB
ID:	526425

          Comment


          • #50
            Signaturen ser ut som UH, och då kan det vara Ulf Hinas, även om jag inte sett just den stämpeln tidigare. Han gick bort i våras.

            Comment


            • #51
              Fyller på med en större förningskruka, som Polsson utförligt redogjort för här:


              Signaturen är jag något osäker på, men tror att den är Egil Solbergs.

              Click image for larger version

Name:	Etelhem 52.JPG
Views:	1
Size:	39,1 KB
ID:	526443

              Click image for larger version

Name:	Etelhem 53.JPG
Views:	1
Size:	39,5 KB
ID:	526444

              Comment


              • #52
                Här en liten kruka - 10 cm hög och 8 cm i öppningen. Tydligt Etelhem men signaturen CmD eller Ch?D kan jag inte tyda riktigt.
                Bifogade filer

                Comment


                • #53
                  Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                  Fyller på med en större förningskruka, som Polsson utförligt redogjort för här:


                  Signaturen är jag något osäker på, men tror att den är Egil Solbergs.

                  [ATTACH]107269[/ATTACH]

                  [ATTACH]107270[/ATTACH]
                  Signaturen är Egil Solberg, jag vet. Jag är också tämligen säker på att de svarta krukorna (utan signatur) är gjorda av Egil. Vi umgicks en del, tidigt 70-tal. Jag har sett hur han pollerade dessa krukor innan bränning.

                  Comment


                  • #54
                    Förningskruka (mindre).
                    Är man inte hungrig (sugen) så..........
                    Skämt åsido, liten underbar miniatyr, men av vem.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #55
                      Lautin finns med på inlägg nr 34. Här kommer ett litet fat med både stämpel och etikett: Lautins Krukmakeri G-B o K-E Lautin Etelhem Stånga. Riktigt hur det är med krukmakeriet just nu vet jag inte.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #56
                        Jubileumsmugg när keramiken från Etelhem firade 100 år bör väl vara från 1989. En tydlig signatur H finns också men vems är den?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #57
                          H för Hinas kanske?

                          Comment


                          • #58
                            Tack jonasgun! Klart det är Ulf Hinas https://helagotland.se/familj/till-m...s-5718141.aspx
                            Och lite mer här https://www.facebook.com/arran.krukm...42639535787543
                            Last edited by Lars M; 2020-09-27, 19:57.

                            Comment


                            • #59
                              Fat från farmor

                              Detta fat fick jag, bland mycket andra saker, i arv från min farmor. Farmor Ingrid har varit bosatt på Gotland i hela sitt liv. Detta fat är märkt S-B L på framsidan, samt Etelhem -75 på unddrsidan. Sökte snabbt på Etelhem och hittade denna tråd och frågar om lite kunskap ^^.

                              Click image for larger version

Name:	20211030_101033.jpg
Views:	1
Size:	50,1 KB
ID:	575571
                              Click image for larger version

Name:	20211030_101037.jpg
Views:	1
Size:	45,6 KB
ID:	575572
                              Click image for larger version

Name:	20211030_101043.jpg
Views:	1
Size:	25,7 KB
ID:	575573

                              Comment

                              Working...
                              X