Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Etelhems krukmakeri - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Etelhems krukmakeri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Du är skarpsynt, simco!
    Tränat mycket på finn-fem-felbilder som liten?
    Ja, jag vann faktiskt en Bamse-mössa en gång
    Faktiskt helt sant

    Comment


    • #32
      En formsäker stengodsvas med mycket len yta att smeka, så len att den riskerar att glida ur händerna om man inte ser upp.
      Signerad Kenneth (tror jag) och det kan vara Kenneth Grimstig, men det är jag inte alls säker på.
      Får gräva lite till efter svaret, och hjälp gärna till!
      Bifogade filer

      Comment


      • #33
        Det är nog Knutte som varit framme igen, och då möjligen från egen verkstad.

        Comment


        • #34
          Skål (diam 11,5 cm) signerad Lautin, Etelhem
          Bifogade filer

          Comment


          • #35
            Skålen ovan, av Gunbritt Lautin (född 1930), skulle samsas bra med den här dito av Ulf Hinas, som den gången enbart stämplade med sitt namn.
            Bifogade filer

            Comment


            • #36
              Fann denna. Skickade fråga. Fick svar:

              "Hej! krukan är gjord under tidigt 60-tal. Staffan Laurin heter keramikern och han är bosatt på Gotland. Arbetar nu på högskolan i Visby."

              Mvh
              Torleif solberg
              Bifogade filer

              Comment


              • #37
                Ursprungligen postat av Rolf J Visa inlägg
                Föll pladask för den här vasen...
                Håller med Dig, Rolf.
                Också jag föll pladask, när den här två centimeter kortare vasen visades igår.
                Härlig yta att ta på, men även den i avsaknad av Egil Solbergs signatur. Den kan vara framställd efter hans tid, så nu gäller det att hitta en likadan med hans påskrift.
                Vaserna är likafullt goda hantverk, med återspeglingar av bronsålderns svartgods.
                Bifogade filer

                Comment


                • #38
                  Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                  Också jag föll pladask, när den här två centimeter kortare vasen visades igår.
                  Härlig yta att ta på, men även den i avsaknad av Egil Solbergs signatur.
                  Gratulerar - Kul att se en kompis, som sagt nu gäller bara att försöka hitta en signerad

                  Comment


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    []En rad länkar att klicka på, blir det i det här inlägget, men den uppmärksamheten är Ulf Hinas, som arbetat i snart ett halvsekel hos Etelhems krukmakeri, allt värd.[/]
                    En mindre variant, med samma strimmiga linje på livet - som dokumentation.
                    Ulf Hinas hade kunnat göra karriär ute i stora vida världen, men valde att stanna på Gotland...
                    Som keramiker och glasyrkonstnär var han jämförbar med de "stora" - tycker jag.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #40
                      PES-epidemi


                      Eftersom även jag har smittas av rubricerade sjukdom, köpte jag detta fantastiskt vackra och välarbetade fat (23 cm diameter) på Tradera. Och inte var det dyrt heller!
                      Bifogade filer
                      p-son

                      Comment


                      • #41
                        Då ber jag att få gratulera!
                        Den hade jag missat, men å andra sidan räcker det gott med två.

                        Ingen svagt synlig monogramstämpel?

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                          Då ber jag att få gratulera!
                          Den hade jag missat, men å andra sidan räcker det gott med två.

                          Ingen svagt synlig monogramstämpel?
                          Tack för gratulationen! Tyvärr "Ingen svagt synlig monogramstämpel".
                          Har dina fat "samma" diameter (23 cm)?
                          Last edited by Polsson; 2011-03-19, 18:23.
                          p-son

                          Comment


                          • #43
                            Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                            Tack för gratulationen! Tyvärr "Ingen svagt synlig monogramstämpel".
                            Har dina fat "samma" diameter (23 cm)?
                            Ja, det är samma mått på den med mörka grenar och vikten är 435 gram. Men det ljusare fatet är en cm större och väger ett hekto mer. Där är det säkert far och son som skiljer.
                            Du har anledning att vara lika rädd om nyförvärvet, som om något annat på väggen - Kyrkofatet till exempel.
                            Ingen tung fluga på lunchkanten inte!

                            Det är lustigt, inte förrän då hantverkare kom häromdagen för att byta kyl och spis, blev det anledning att tömma kryddhyllan och där stod gamle trotjänaren som hållit reda på alla tandpetare genom åren.
                            Etelhem undertill! Det var som...
                            Så nu kommer den till heders med bild som förtjänsttecken, och det är glädjande att den vill fortsätta sitt värv i många år till.

                            Click image for larger version

Name:	Etelhem 48.JPG
Views:	1
Size:	17,5 KB
ID:	511601

                            Click image for larger version

Name:	Etelhem 49.JPG
Views:	1
Size:	22,3 KB
ID:	511600
                            Last edited by Gideon; 2011-03-19, 21:03.

                            Comment


                            • #44
                              Hittade den här krukan i dag. H15cm. Har kollat igenom länken men hittar inte något med samma signering som min.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #45
                                För några år sedan skrev jag till Solbergs i Etelhem och frågade om denna signering.
                                Fick till svar att det troligen var Erik Annervik som signerade så.
                                Senare har jag haft kontakt med en son till Annervik och fick då bekräftat att signeringen även användes vid den egna verkstaden i Stockholm.

                                Här har jag frågat efter lite upplysningar om denna verkstad.

                                Comment

                                Working...
                                X