Warning: Undefined array key "scheme" in phar://.../vb/vb.phar/api/content/link.php on line 2 Warning: Undefined array key "host" in phar://.../vb/vb.phar/api/content/link.php on line 2 Warning: Undefined array key "scheme" in phar://.../vb/vb.phar/api/content/link.php on line 2 Warning: Undefined array key "host" in phar://.../vb/vb.phar/api/content/link.php on line 2 Warning: Undefined array key "scheme" in phar://.../vb/vb.phar/api/content/link.php on line 2 Warning: Undefined array key "host" in phar://.../vb/vb.phar/api/content/link.php on line 2 Etelhems krukmakeri - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Etelhems krukmakeri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    [QUOTE=Polsson;121467]Det är en sanning utan modifikation, luchur! Jag log igenkännande när jag läste det. Risken att släpa hem alldeles för mycker prylar förefaller dessutom
    vara större i Sthlm där loppisar finns i stort sett varje kvarter. Åtminstone verkade det så när jag lotsades runt av Gideon och Jani för några månader sedan.QUOTE]



    luchurs vassignatur är en gåta, och det kan nog vara en av de många keramiker, som under årens lopp hälsat på i verkstaden och drejat bi.
    Jag har bett Lena Ideström att titta in igen på den här tråden och fundera.

    Comment


    • #17
      Dagens bidrag till Etelhem tråden
      Ett litet hänkelkrus som mäter nästan 10,5 cm på höjden och signerad MA
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Ur Hem o Fritid, nr 6 juni 1967

        Etelhem,Gotland,
        Egil Solberg, krukmakeri

        foto: Pehr Hasselrot
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          En riktigt härlig bild med vaser att detaljstudera.
          Tack för den, Kaptenen!

          Comment


          • #20
            Personen bakom Egil är Ulf Hinas.

            Ingen av de två finns nu längre i livet.

            Comment


            • #21
              Tack så mycket Bengt H! Det är alltid intressant att veta vem som är vem.

              Comment


              • #22
                Axel Nilssons gök

                Jag blev anmodad på annan tråd att förevisa denna Gotlands-gök med bättre fotograferad signatur. Enär jag tillhör den generation som lärt sig att lyda, hörsammar jag härmed anmodan.
                Bifogade filer
                p-son

                Comment


                • #23
                  Tack, bäste Polsson!
                  Och jag menar det, eftersom denna stämpel hjälpt till/understött att få rätt ordning på kronologin.
                  Din lergök för tre kronor och sjuttiofem öre, är med stor sannolikhet av Axel Nilsson (1866-1946) med sitt sammanflätade AN, medan sonen Axel Olof Nilsson (1897-1961) har ett O inbakat i stämpeln.

                  En sådan lergök är inte bara rar att se på, utan också på riktigt.
                  Grattis!

                  Se skillnaderna.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Gideon; 2010-06-16, 01:39.

                  Comment


                  • #24
                    Uppdaterar med en lillebror till vasen i inlägg 5 i den här tråden.
                    Den är något ljusare och en aning spräcklig i glasyren - skönt traditionell i formen och len att ta på.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Föll pladask för den här vasen eller kanske skålen, makalöst välgjord och tunnväggig.
                      Höjden ca 13.5 cm.

                      Har inte lyckats hitta referenser, är det någon som vet när den kan ha tillverkats
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Var förbi Etelhem på årets semester. Var uppe igen på ovanvåningen och deras museidel, inte mycket till museum tyvärr. Svårt att få tag i info om tidigare keramik.

                        Loppade sedan en en vas några mil bort, jag vet inget om den heller tyvärr.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                          Var förbi Etelhem på årets semester. Var uppe igen på ovanvåningen och deras museidel, inte mycket till museum tyvärr. Svårt att få tag i info om tidigare keramik.
                          Loppade sedan en en vas några mil bort, jag vet inget om den heller tyvärr.
                          Tråkigt att höra.
                          Jag hoppas att någon på verkstaden, eller utifrån, kan hjälpa dem att ordna upp det som finns kvar av den gamla keramiken och göra en ingående berättelse i bokform över dess historia.
                          Det är tomma luckor som behöver fyllas i, bland annat vem som står bakom den signatur Du har på Din vas - WW? Antagligen är det en av många gästande keramiker, som fått möjlighet att arbeta framför drejskivan.
                          Snygg!


                          Ursprungligen postat av Rolf J Visa inlägg
                          Föll pladask för den här vasen eller kanske skålen, makalöst välgjord och tunnväggig.
                          Höjden ca 13.5 cm.
                          Har inte lyckats hitta referenser, är det någon som vet när den kan ha tillverkats
                          Egil Solbergs svartgods är vad som slår mig direkt. Finns det verkligen ingen annan signatur?
                          Mycket vacker i form och glans!

                          Ur länken http://www.krukmakeri.com/historia/
                          "Egil Solberg 1961-1982
                          De gamla modellerna kom att behållas i tillverkningen samtidigt som nya modeller utvecklades.
                          Från sin verkstad i Stockholm förde han med sig det grova chamotterade godset med korkliknande yta, som senare kom att sprida sig, den s k “visbykeramiken”. Jämsides med den vanliga produktionen utarbetade han det omtalade svartgodset. En av hans svartgodskrukor finns representerad på nationalmuseum.
                          Efter studier i Spanien byggdes risugnen ute på gården som möjliggjorde mera omfattande tillverkning av större krukor, framför allt blomkrukor. I början av 80-talet drog han sig tillbaka för nya projekt."

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                            Var förbi Etelhem på årets semester. Var uppe igen på ovanvåningen och deras museidel, inte mycket till museum tyvärr. Svårt att få tag i info om tidigare keramik.

                            Loppade sedan en en vas några mil bort, jag vet inget om den heller tyvärr.
                            Läcker! Lite märkligt att det går att loppa dessa i närområdet.

                            Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                            Egil Solbergs svartgods är vad som slår mig direkt. Finns det verkligen ingen annan signatur?

                            Tackar Gideon, finns inget spår av annan signatur, gjorde en sökning på NM http://www.nationalmuseum.se/sv/Om-s...lingarnaWebArt och fick en träff på Etelhem:
                            Vas "Terranigra"
                            Utf. 1973
                            Formgivare: Egil Solberg
                            Svensk, född 1936 död 1986
                            Tillverkad vid: Etelhems Krukmakeri, Gotland, Sverige
                            Konsthtv, konstind, ind.design
                            Av lergods. Matt svartskimmrande med mönsterliknande effekt ton i ton
                            Signerad: Egil
                            Mått: (h x diam) 16.5 x 14.5 cm
                            NMK 58/1973
                            Inköp 1973

                            Tyvärr ingen bild men beskrivningen ” Matt svartskimmrande” stämmer ju bra.

                            Comment


                            • #29
                              Mycket intressant läsning här på tråden!
                              Har loppat en liten ljusstake med inspiration från allmogen, troligen från Egil Solbergs period på Ethelhem.
                              Kikade på Kaptenens bifogade bild i inlägget nedan, och med lite god vilja, skulle föremålet jag ringat in kunna vara en likadan ljusstake som jag har

                              Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                              Ur Hem o Fritid, nr 6 juni 1967

                              Etelhem,Gotland,
                              Egil Solberg, krukmakeri

                              foto: Pehr Hasselrot
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #30
                                Du är skarpsynt, simco!
                                Tränat mycket på finn-fem-felbilder som liten?

                                Comment

                                Working...
                                X