Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasbruk på dessa remmare?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Glasbruk på dessa remmare?

    Köpte några remmare i veckan som jag undrar vem som gjort. Har hittat bilder här på PES på exakt likadana, men då har det stått både Trelleborg och Gullaskruf. Förstod inte riktigt vad skillnaden var så någon kanske kan hjälpa mig? Om ni även vet vem som formgivit dom och när så skulle det vara kul att veta också.
    Bifogade filer
    ---------------------
    Mvh Andreas Sandö

  • #2
    Lyfter frågan lite.
    ---------------------
    Mvh Andreas Sandö

    Comment


    • #3
      har för mig att liknande remmare varit uppe till diskussion förrut här på pes undrar om det inte är gullaskruv eller rejmyre tror mer på gullaskruv faktiskt
      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

      Comment


      • #4
        Ja jag hittade några gamla trådar, men dom handlade primärt inte om just dessa utan någon nämnde det i förbifarten. Men då sas det Gullaskruv och Trelleborg, men man kunde se någon skillnad som jag inte riktigt förstod. Så därför tänkte jag kolla om dom kunde förklara igen.
        ---------------------
        Mvh Andreas Sandö

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av sandö Visa inlägg
          Ja jag hittade några gamla trådar, men dom handlade primärt inte om just dessa utan någon nämnde det i förbifarten. Men då sas det Gullaskruv och Trelleborg, men man kunde se någon skillnad som jag inte riktigt förstod. Så därför tänkte jag kolla om dom kunde förklara igen.

          Har samlat Gullaskrufsglas (och kunskap om dessa) i över fem på nu, men just den här skillnaden har inte jag heller blivit klok på... Lyckligtvis har vi ju tillgång till Raoul, som i den här tråden förklarade att skillnaden är att Trelleborgarna har ihåligt ben, men det har inte "Tunneln" från Gullaskruf.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
            Har samlat Gullaskrufsglas (och kunskap om dessa) i över fem på nu, men just den här skillnaden har inte jag heller blivit klok på... Lyckligtvis har vi ju tillgång till Raoul, som i den här tråden förklarade att skillnaden är att Trelleborgarna har ihåligt ben, men det har inte "Tunneln" från Gullaskruf.
            Okej, så det är alltså dom med ett hål under som är Trelleborg? Hmm, då är det ett Gullaskruf och fem Trelleborg med andra ord. Dom är ju identiska annars tycker jag. Men det är Gullaskruf som är äldst om jag förstått det hela rätt?
            ---------------------
            Mvh Andreas Sandö

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av sandö Visa inlägg
              Okej, så det är alltså dom med ett hål under som är Trelleborg? Hmm, då är det ett Gullaskruf och fem Trelleborg med andra ord. Dom är ju identiska annars tycker jag. Men det är Gullaskruf som är äldst om jag förstått det hela rätt?
              nej det vete tusan om inte trelleborgglasen är äldre
              behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av sandö Visa inlägg
                Okej, så det är alltså dom med ett hål under som är Trelleborg? Hmm, då är det ett Gullaskruf och fem Trelleborg med andra ord. Dom är ju identiska annars tycker jag. Men det är Gullaskruf som är äldst om jag förstått det hela rätt?
                Den här modellen följde med när Gullaskrufs glasbruk köpte Trelleborgs glasbruk i mitten av 50-talet. Så även om de möjligen producerades parallellt under något år så får man nog säga generellt att de som kommer från Trelleborg är äldre. På Gullaskruf var de i produktion fram till 70-talet, medan Trelleborgs glasbruk gick i konkurs 1956 (tror jag det var).

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                  Den här modellen följde med när Gullaskrufs glasbruk köpte Trelleborgs glasbruk i mitten av 50-talet. Så även om de möjligen producerades parallellt under något år så får man nog säga generellt att de som kommer från Trelleborg är äldre. På Gullaskruf var de i produktion fram till 70-talet, medan Trelleborgs glasbruk gick i konkurs 1956 (tror jag det var).
                  Jaha, då var jag ju helt ute och cyklade. Men då var det ju roligt att det var flest från Trelleborg. Drack iaf vin ur dom i lördags, och jag tyckte nästan att det smakade bättre ur dom här än i vanliga vinglas...kanske inbillning?
                  ---------------------
                  Mvh Andreas Sandö

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av sandö Visa inlägg
                    Men då var det ju roligt att det var flest från Trelleborg.
                    Jaså, minsann. Kan Du utveckla det svaret lite?
                    knappast meningslöst.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Raoul Karlsson Visa inlägg
                      Jaså, minsann. Kan Du utveckla det svaret lite?
                      Umm...nej nu vågar jag inte svara. Det där lät argt...

                      Nej jag menade mest att det var roligt att dom var äldre isf, men jag vet ingenting om remmare så du får gärna tala om för mig vilket som är roligast. Jag kan dock gissa att du tycker att dom från Gullaskruf är roligare. Varför?
                      ---------------------
                      Mvh Andreas Sandö

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av sandö Visa inlägg
                        Umm...nej nu vågar jag inte svara. Det där lät argt...

                        Nej jag menade mest att det var roligt att dom var äldre isf, men jag vet ingenting om remmare så du får gärna tala om för mig vilket som är roligast. Jag kan dock gissa att du tycker att dom från Gullaskruf är roligare. Varför?
                        Okej, efter en snabb titt under din avatar så behöver du inte förklara.

                        Men nu har jag funderat lite till. Förutom att du jobbar på Gullaskruf, är det något annat som gör att du gillar dom bättre? Är dom mer sällsynta kanske? Bara undrar alltså.
                        Last edited by sandö; 2009-02-16, 15:05.
                        ---------------------
                        Mvh Andreas Sandö

                        Comment


                        • #13
                          Det har nog blivit ett litet misstag, tror jag. Jag jobbar inte på Gullaskrufs glasbruk. Jag/vi flyttade hit 15 år för sent, nämligen 1998, men jag ser det gamla bruket från köksfönstret. Efter några år, runt 2000, började vi samla på glas från Gullaskruf, och har väl en och annan bit i gömmorna. Däremot jobbar jag på gullaskruv.se - jag är webmaster!

                          Jag föredrar ingen av remmarna, bara en liten luring till Dig, sandö. Och Du gick på den!
                          knappast meningslöst.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Raoul Karlsson Visa inlägg
                            Det har nog blivit ett litet misstag, tror jag. Jag jobbar inte på Gullaskrufs glasbruk. Jag/vi flyttade hit 15 år för sent, nämligen 1998, men jag ser det gamla bruket från köksfönstret. Efter några år, runt 2000, började vi samla på glas från Gullaskruf, och har väl en och annan bit i gömmorna. Däremot jobbar jag på gullaskruv.se - jag är webmaster!

                            Jag föredrar ingen av remmarna, bara en liten luring till Dig, sandö. Och Du gick på den!
                            Hehe, okej jag tolkade "Gullaskruvare" som att du jobbade där.
                            ---------------------
                            Mvh Andreas Sandö

                            Comment


                            • #15
                              För dokumentation visar jag ett par remmare med etikett Åseda.
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X