Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5 liters Höganäskruka

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • 5 liters Höganäskruka

    Den som gjort denna kruka verkar ha inte ha hållit tungan rätt i munnen.
    Bifogade filer

  • #2
    Undrar vad den kan ha innehållit.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Den kanske har blivit knölig i ugnen om det varit för varmt... Det är jättesvårt att dreja ovala saker...

      Comment


      • #4
        Det har onekligen blivit en skojig form.
        Dreja har jag gjort men dreja ovaler????
        Tänkte ha den som blomkruka men vill gärna få bort det vita. Är det kalk?
        Hur får jag bort det?

        Comment


        • #5
          Oftast är det vita efter att man har konserverat ägg i krukor, fråga mig inte hur. Någon sa till mig att det var svårt att få bort det så jag har aldrig köpt en som har varit vit inuti av den orsaken.
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

          Comment


          • #6
            Tingeling.
            Tänkte på ett recept jag har som dock inte ryms i denna kruka.

            Ägg i kalklösning.

            10 kg ägg
            1 1/4 lit. släckt kalk
            10 lit. vatten
            3 dcl.salt

            "Saltet upplöses i vattnet, varefter kalken tillsättes. Äggen nedlägges i hinkar. stenkärl eller trähyttor, och lagen slås äver. Kärlen förvaras i källrarna. Finnes råttor i källaren, måste kärlen täckas med lock eller tallrikar som förses med tyngder."

            Recept från Husmoderns Presentbok "Konservering" från 1931.

            Comment


            • #7
              Undrar hur de smakade efter den behanlingen, efter vad jag har hört av "de gamle" så ska visst äggen kunna hålla sig i åratal. Ganska glad över Närke äggs färska ägg i kyldisken på ICA.........
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

              Comment


              • #8
                Hej Kecke. Kul kruka. Ägg konserverades också i Vattenglas (Natriumsilikat) som är en (som jag minns) trögflytande geleaktig vätska. Det jag också minns är att man använde krus och krukor (typ Höganäs) att förvara äggen i. Vattenglas täppte till porerna på äggen. Det lär vara svårt att få bort.
                Ha en bra Söndag.

                Comment


                • #9
                  Har gjort ett rengöringsförsök utan resultat.
                  Jag har nu satt en blomma i den och ställt den under körsbärsträdet. KUL.

                  Comment


                  • #10
                    Kecke, min ?tant? har genom jobbet köpt ett medel som heter ?Kalkbort?, Euroclean, Nilfisk Advance som verkar vara mycket effektivt för att lösa upp kalkavlagringar vid badrumsrengöring. Det står på flaskan att det kan användas på syratåliga ytor?. visst är väl Höganäskeramik syratåligt?
                    Kan vara värt att prova.
                    Skriver detta i en paus mitt i ett mycket svettigt badrumsrengöringsuppdrag. Trevligt söndagsnöje.

                    Comment


                    • #11
                      Om det är vattenglas så är det inte lättlöst, eller skall vi säga omöligt att lösa. Fast det är bara en misstänke, skall bli intressant att höra resultatet.

                      Comment


                      • #12
                        Tack för tipset Liljerik. Skall göra ett försök när jag får tid.
                        Är det som du, 766 säger så får jag väl nöja mej med att beundra denna vackra vita beläggning.

                        Comment

                        Working...
                        X