Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

mässingskatt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • mässingskatt

    Hittade idag en mässingskatt ca 45 cm hög och påstods väga ca 9 kilo.
    Säljaren ville ha 1500 kr. Den var mycket fin men är inte detta ett rejält överpris. Säljaren hävdade att det berodde på mässingspriset. Ingen känd konstnär och ålder. Vad är rimligt att betala?

  • #2
    Världsmarknadspriset för 9 kilo mässing är cirka 250 kr. Men det handlar kanske mer om estetiskt värde när vi pratar om en mässingskatt?
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Jo det förstår jag också men då borde väl ett rimligt pris vara ca 750 kr eller liknande.
      Konstnäroch ursprung oklända. Den var verkligen mycket vacker men alldeles för dyr. Man vill ju inte bli lurad på halva värdet.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Lejonklippan Visa inlägg
        Säljaren ville ha 1500 kr. Den var mycket fin Säljaren hävdade att det berodde på mässingspriset. Ingen känd konstnär och ålder. Vad är rimligt att betala?
        Du skriver den er fin - dekorationsværdi - hvad har den med metalprisen at gøre?

        Sælger henviser til metal pris. Og klart ingen sælger under den pris.

        Men uden billede eller relevante oplysninger overhovedet - så kan ingen svare på hvad som er rimeligt.

        Prøv med et billede.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Lejonklippan Visa inlägg
          Hittade idag en mässingskatt ca 45 cm hög och påstods väga ca 9 kilo......
          Verkar vara en rejäl kisse!

          Comment


          • #6
            mässingskatten

            Jag köpte den idag för 1300 kr. Det är väl i slutändan hur mycket jag åtrår att äga den som bestämmer priset. Jag kommer nog inte att ångra mej. Behövde väl bara skriva av mig lite ångest för att det trots allt är mycket pengar. Men konst är ju individuellt och skönheten sitter som bekant i betraktarens öga. Nu sitter den i mitt fönster och är vacker.

            Comment


            • #7
              Vill du inte dela med dig med en bild?
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #8
                Många patronhylsor blir det!!!
                Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!

                Comment


                • #9
                  Mässingskatten

                  Återkommer snarast med bild. Måste bara lära mig hur man gör!

                  Skrattade gott åt patronhylsorna men är så glad att någon person valde att göra en katt istället.

                  En fråga: Kan man säga något om åldern med hjälp av att den är helgjuten?
                  Den påstås ha blivit inhandlad i Barcelona.

                  Comment


                  • #10
                    alder ses på patina. En gammel ting er typisk ikke så tung som en ny.
                    Selvom metalværdi er stor idag - så var den højere i antik-tid.

                    Comment


                    • #11
                      I väntan på att Lejonklippans bamsekisse ska visa sig, visar jag min lilla som möjligen också är av mässing men väger väl endast sisådär bara en procent...
                      Bifogade filer

                      Comment

                      Working...
                      X