Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fotografering av Hans Bergströms lampor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Vet att Bebop Antik i Göteborg hade en Giraff/Påskkärring på sin sida för ett tag sedan med samma sladdriktning som min, däremot hade den fötter, medan min bara har rundade "ploppar".

    AiH Nr 11/61, sidan 19, ett reportage om felmöblering. Golvlampan får inget stort utrymme, varken designer eller tillverkare nämns. Den är med på bild bara, klumpigt placerad, med texten: "Golvlampan är tokigt konstruerad - man har ju inte behov av ett riktat ljus och ett fristrålande ljus på samma ställe", och på det en förklaring av varför den inte borde stå där den står. Men som sagt, vi har den vid soffan och kör med plastskärmen när vi ska äta framför TV:n och med plåtskärmen för läsbelysning, funkar hur bra som helst!

    Om du är intresserad av artikeln men inte har tillgång till det numret kan jag försöka scanna den åt dig.

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av domus_sport Visa inlägg
      Vet att Bebop Antik i Göteborg hade en Giraff/Påskkärring på sin sida för ett tag sedan med samma sladdriktning som min, däremot hade den fötter, medan min bara har rundade "ploppar".

      AiH Nr 11/61, sidan 19, ett reportage om felmöblering. Golvlampan får inget stort utrymme, varken designer eller tillverkare nämns. Den är med på bild bara, klumpigt placerad, med texten: "Golvlampan är tokigt konstruerad - man har ju inte behov av ett riktat ljus och ett fristrålande ljus på samma ställe", och på det en förklaring av varför den inte borde stå där den står. Men som sagt, vi har den vid soffan och kör med plastskärmen när vi ska äta framför TV:n och med plåtskärmen för läsbelysning, funkar hur bra som helst!

      Om du är intresserad av artikeln men inte har tillgång till det numret kan jag försöka scanna den åt dig.
      Jag kan med dina uppgifter hitta den rätt ok, men tack så mycket för din hjälp. Men har du en uppvärmd scanner och tid finnes så tackar jag förstås inte nej till att slippa ytterligare en sittning på KB

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av Giggan Visa inlägg
        Jag tänkte ställa frågan om en av mina Ateljé Lyktan men då kan jag ju lika gärna posta bilderna här.

        Den står inklämd i arbetsrummet nu, men funderar på att ge den en bättre plats i hemmet snart.

        Har även en Ateljé Lyktan på fot, modell okänd, om det kan vara av intresse. Vit plastskärm. Ska ta en bild vid tillfälle, den står hemma hos min syster just nu. Ser ut som en Bumling fast utan den översta delen.
        Giggan! Lite efterforskningar gör att jag kan ge ett någorlunda svar i varje fall. Designen är egentligen ett hopplock, och hela idén med den här, och flera andra under samma tid, är blombelysning. (meningen är nog att en blomkruka ska stå på bottenplattans framdel). Lampan gick under namnet "flora" och är tillskriven Anders Pehrson och Per Sundstedt. Årtal 1979.

        Comment


        • #19
          Intressant. Tack för att du tog dig tid att göra efterforskningar om denna.

          Comment

          Working...
          X