Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erik Höglund

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Eftersom ingen annan hann emellan får jag väl fortsätta med dagens inköp, signerad Boda H 553 Höglund. Höjd ca 9 och diameter ca 12 cm.
    Söffe
    Bifogade filer

    Comment


    • #77
      Eftersom alla andra tycks ha tappat intresset för den här tråden fortsätter jag själv med liten lila flaska ca 11-12 cm hög, signerad H 602/130, klarglasaskfat etikettsignerat och gubb-flaska ca 8 cm hög med överstruken signering H880 (propp saknas tror jag).
      Söffe
      Bifogade filer

      Comment


      • #78
        Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
        Eftersom alla andra tycks ha tappat intresset för den här tråden fortsätter jag själv med liten lila flaska ca 11-12 cm hög, signerad H 602/130, klarglasaskfat etikettsignerat och gubb-flaska ca 8 cm hög med överstruken signering H880 (propp saknas tror jag).
        Söffe
        Bra att du håller Höglundgrytan kokande, söffe! DEt är alltid kul att titta på hans saker. Har tyvärr inget nytt att visa upp av honom. Såg förresten ett program på Kunskapskanalen i går där såväl Erik H som hans gods visades upp. Programmet var från 1992, med ack så intressant.
        p-son

        Comment


        • #79
          Fyller på med 2st Höglundare.
          Såg att Ballonggreven lagt in min välutrustade hingst i inlägg nr 2

          1:a bildens vas har nog visats tidigare, men kan inte riktigt tyda siffrorna

          2.a föremålet är ca 13,5cm hög och öppningen ca 11,5cm i diameter
          väger nästan 1kg. Märkt H 1054/130. Undrar lite över strukturen.
          Halsen, öppningen och insidan känns blank och slät, medan den nedre
          utbuktande förmen på vasen känns lite sträv/matt. Brukar det vara så?
          Borde väl inte vara en 2.a sortering när den är signerad?

          Mvh Simco
          Bifogade filer

          Comment


          • #80
            Ytterligare en Höglundflaska, verkar ha hamnat i ett stim! Höjd ca 17 cm och signerad H 765/175.
            Söffe
            Bifogade filer

            Comment


            • #81
              Den var riktigt snygg Söffe!
              Loppisadiktus

              Comment


              • #82
                Tack Gaspadin!
                Söffe

                Comment


                • #83
                  Erik Höglund i större format

                  Erik Höglunds mångsidighet är ju omvittnad och jag vill gärna fira hans storhet med två, enligt min mening, fantastiska skulpturer som visar kraft och rörlighet såväl som moderskärlek och vänskap. "Cyklister" (1956) är placerad utanför Söderslättsgymnasiet i Trelleborg och "Mor och Barn" (1958) utanför mödravårdcentralen, numera Folktandvården. Den senare statyn väckte starka känslor på 50-talet och ansågs oanständig.

                  Den som minns Lasse Hellströms film "Mitt liv som hund", minns kanske episoden då pojkarna ligger uppe på hustaket och tittar ner genom takfönstret på modellen som har samma ställning som kvinnan på statyn. Höglund lär ha varit förebild till konstnären i filmen.
                  Bifogade filer
                  p-son

                  Comment


                  • #84
                    Den här historien har jag hört om Höglund: Han kom till Boda när han var 22 år (tror jag). Han lär ha varit mycket charmerande och hade kvinnotycke. Inom ett år fanns det inte en oskuld på cykelavstånd.
                    Därav cykelstatyn?

                    Comment


                    • #85
                      Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                      Den här historien har jag hört om Höglund: Han kom till Boda när han var 22 år (tror jag). Han lär ha varit mycket charmerande och hade kvinnotycke. Inom ett år fanns det inte en oskuld på cykelavstånd.
                      Därav cykelstatyn?
                      Mot bakgrunden av vad du skriver om cykelstatyn, Kolmårdstrollet, förefaller tjejen vara lika mycket förförare som förförd. Kanske var det så att den gode Höglund blev förförd av tjejerna, men i sann patriarkalisk anda på den tiden kunde man inte föreställa sig något sådant. Lösaktiga kvinnor har man ju hört talas om, men hur var det med lösaktiga män? Var det inte de som kallades förförare?

                      Kommer att tänka på en krukmakare i Ystad på 1700-talet som hette Pål pottemakare. Stadens samtliga krukmakare anmälde honom till borgmästaren
                      för mindre hedrande vandel. " att Pål pottemakare, som icke kunnat tillåtas att vinna amtet (få verka som krukmakare) , emedan han begått lägersmål med ett kvinnfolk, som en gång tillförne varit besoven, och han med henne ärnar gifta sig...". Om han gifte sig med kvinnan fick han ej verka som krukmakare. Hur det gick för Pål vet jag inte, men att det gick bra för Erik Höglund, det vet ju alla.
                      p-son

                      Comment


                      • #86
                        Ur Allt i Hemmet nr 6 juni 1965

                        Erik Höglund hängare Boda Bruks AB (tjur, oxe, handsmide, smide, järn)
                        Bifogade filer
                        Last edited by Kaptenen; 2010-05-21, 19:17.

                        Comment


                        • #87
                          Lägger in denna från annan tråd.
                          Höglund, Studioglas Strömbergshyttan.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #88
                            Flaska/karaff H247 18 cm hög. Två motiv kvinna och tjur (eller är det en gasell?)
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #89
                              Vas 11 cm hög, etikett Boda Sweden, signerad Boda H 478/110 (Jag är lite osäker på sista siffran, men det tycks vara höjden i millimeter.)
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #90
                                The mug I bought in Sweden is Erik Höglund's?

                                Hello! I bought the mug in Sweden and the seller said it's Erik Höglund. But I couldn't find any evidence... Is somebody knows it is Erik Höglund or not?
                                [ATTACH]66290[/ATTACH]

                                Comment

                                Working...
                                X