Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Schollert??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Schollert??

    Köpte en lampfot i keramik idag märkt Schollert..hittar inte så mycket om den på nätet..mer än att det verkar vara av danskt ursprung..någon som känner till Schollert
    Bifogade filer
    Last edited by engelsson; 2009-02-13, 22:58.

  • #2
    Ingen som vet något??

    Comment


    • #3
      Du ställer svåra frågor...
      Du har nog redan hittat henne:


      Men jag tror ändå inte att hon har gjort lampfoten. Dels för att jag inte vet hur hon signerar, och dels för att form (framförallt kanneleringen) och glasyr pekar på 1940-50tal.
      Hon kanske är dotter till keramikern?
      Pröva på att maila och fråga henne direkt med en hänvisning hit.

      Comment


      • #4
        Neee Gideon jag ställer inga svåra frågor men har en osviklig förmåga o snubbla över konstiga objekt..se bara min glasfråga med alla konstiga vikningar... Nej jag hade inte hittat denna sidan om Ane Schollert..men kan nog hålla med dig om att hon inte verkar vara upphovskvinna till denna..den e definitivt äldre..det ser man även på elsladden o lamphållaren..nå det e en vacker lampfot..e bara lite fundersam hurdan skärm jag ska inskaffa till den..någon som har ett förslag

        Comment


        • #5
          Jag hittade några föremål som definitivt verkar ha samma ursprung som min lampfot http://www.etgodtfund.dk/default.aspx?pageId=13

          Comment


          • #6
            Schollert og familien

            Lampefoden er lavet af keramiker Christian Schollert, 1902 - 1968, som havde værksted i Nærum. Hans far igen var pottemager ved Korsør.
            Christian Schollert datter er Helle Allpass, 1932 - 2000. Hun er en ret anerkendt keramiker, og hendes datter er Ane Schollert. 1969 - .
            De 3 generationer har helt forskelligt udtryk, og lige nu er Christian Schollerts kraftigt rillede vaser, hvor leret ses igennem glasuren, i meget høj kurs, og helt umulige at få fat i. De koster ofte omkring 400 - 500 kr. De rillede vaser m.v. blev lavet i hvid, lys blå- og mint og en del af hans design er nu sat i produktion igen.
            Helle Allpass arbejdede i brune og blå/grå glasurer og Ane Schollert bruger nogle stærke grønlige glasurer, som hendes mor fandt frem til.
            Jeg viser her en typisk vase af Christian Schollert og min egen vase af Helle Allpass. Jeg har ikke fundet nærmere oplysninger om værkstedet i Nærum.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Vas af Christian Schollert, købt på loppis i Bellacentret i denne weekend. Jeg måtte give 200 kr, men det er faktisk billigt!
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Ett fat nr 28 av Schollert.
                Bifogade filer

                Comment

                Working...
                X