Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den andra flaskan.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Den andra flaskan.

    En liters vinflaska. 33 cm. hög.
    Vet någon ålder och möjligen bruk?
    Bifogade filer
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

  • #2
    Vinflaska är egentligen rätt benämning för i begynnelsen var flasktypen en fransk vinflaska. Men i konungariket Sverige är den bland allmogen vanligaste benämningen konjaksflaska, hade den varit i halvvitt glas är den vanligare benämningen brännvinsflaska. Vad jag lärt mig var den i produktion c:a 1870-talet fram ända till en bit in på 1930-talet. Antingen har du ett osedvanligt flyt att hitta flaskor med karaktär i glaset eller också har kamerahanteringskunskapen nått oanade höjder?
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

    Comment


    • #3
      Jag köpte 4 flaskor av den här typen igår, denna bruna med mycket "liv", en grön med lika mycket "liv" samt 2 i klarglas med lite mindre "liv" men ändå snurrade i formen.
      Om jag inte hittar riktigt gamla eller udda flaskor så begränsar jag mig (oftast) till att ta med de med "liv" i med mig hem.

      Idag skall jag åka till Locknevi, mellan Vimmerby och Gamleby för att se på gamla bilar, lastbilar, traktorer, motorcyklar och mopeder. Där är även en veteranbilsmarknad med försäljning av allsköns prylar, knappast flaskor dock.
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

      Comment

      Working...
      X