Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är det för fel på Svenska gallerier?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad är det för fel på Svenska gallerier?

    Jag är konstnär med internationell utställningerfarenhet. Driver ett eget Internet galleri med mellan 600-800 besökare ifrån ca 80 länder varje dygn. Jag har försökt att ställa ut på Svenska gallerier, eftersom jag får epost varje vecka som efterfrågar min konst ute i landet. Men Svenska gallerier är inte intresserade av mig som konstnär, eftersom jag är självlärd och har en konstvision som tydligen (enligt gallerierna) inte är gångbar i Sverige!? Har du ingen "utbildning" till konstnär är du inte legitimerad. Men har du en legitim utbildning, kan du skapa och ställa ut vad som helst... Oftast konst som den vanliga betraktaren inte förstår!

    Varför är den Svenska gallerivärlden inte öppen mot vanliga människor. Det är trots allt en ytterst liten bråkdel av befolkningen som kan räknas till konstetablisemanget.


    Michael
    Konstnär utan utbildning och Svenska meriter, men med ett stort folkligt stöd...


    __________________________________________________ __________
    GALLERY DJUPET - Galleries, Link Directories and much much more......
    Visionary and contemporary artist Michael U Johansson
    Website: http://www.djupet.com
    Email: michael@djupet.com

  • #2
    Stor och svår fråga. Jag kan inte svara för galleristerna, men kan svara som konstinköpare till min konstförening.
    Som köpare söker jag kvalitet (som är en svårdefinierbar egenskap hos konst. Oftast går jag på fingertopps- eller magkänsla). Och då spelar det inte så stor roll om det är av kända, välutbildade konstnärer eller unga okända, outbildade. Det är framför allt konsten som talar till mig och inte konstnären bakom bilden (även om man inte kan hålla det helt ifrån sig).

    Jag är tacksam för de gallerister som har samma inställning som jag, dvs söker kvalitet. Det är då lättare att hitta tänkbara inköpsobjekt och ibland, när konstnären är mindre etablerad, även till bra priser.

    Att man är populär hos en bred befolkning är inte samma sak som att hålla en hög kvalitet. Jag vet flera självägda enmansgallerier som säljer tillräckligt bra för att få ekonomin att gå ihop, men som inte figurerar på den allmänna konstscenen. Det mest kända exemplet är väl tavelmålaren Bengt Elde, men det finns åtskilliga andra också.

    Utan att ha sett din konst tror jag att avsaknaden av formella meriter snarare är ett svepskäl för galleristerna. Om konsten sätter starka känslor i svall är nog de flesta gallerister intresserade av att "vara först" med att hitta "en debutant".

    Galleristerna har en svår uppgift. De har inte särskilt stor mariginal och det finns många konstnärer som vill ställa ut. De måste också vårda sina kunder, sitt anseende och sina relationer med sina "huskonstnärer". En nerskriven utställning är lika hård mot galleriet som mot konstnären... Det är en svår balansgång och jag förstår att det inte är så lätt att komma innanför dörrarna. Jag tror du får söka dig andra kontaktvägar för att komma ut i landet. Internet är väl en bra början?

    Comment


    • #3
      Nu har jag varit inne och kollat runt på din hemsida. Och tror att jag prickade ganska rätt i mitt tidigare inlägg.

      Comment


      • #4
        Har du förresten varit i kontakt med detta galleri?

        Jag tror de skulle vara intresserade av din konst.

        Comment


        • #5
          Det är kul med konst!
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Får vi presentera Taskspelaren!? Denna är konst! Var gossar som verkligen gjorde heder av att vara konstnär.
            Mvh. Bosch.

            Comment


            • #7
              Bosch!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Det är en njutning för varje ansikte man beskådar. Helt ofattbart vilken förmåga som ligger bakom.

                Comment


                • #9
                  Jodå, Gamle Hieronymus visste hur en slipsten skulle dras. Framför allt var han synnerligen uppfinningsrik i sina beskrivningar av världen på andra sidan.

                  Comment


                  • #10
                    Den "gallerigångbara" konsten tycks styrd av ekonomiska förtecken.
                    Mycket förvånande och skrämmande!
                    Gud gjorde några perfekta huvuden,
                    resten satte han hår på.

                    Comment


                    • #11
                      Eh Galleriverksamhet är ju per definition en "kapitalistisk" verksamhet, lika mycket som konstnärernas försök att sälja konsten till främlingar (i en ideal värld hade konsten varit "allas").

                      Jag hoppas du inte fick intrycket av mitt inlägg att jag eller seriösa gallerister tycker att dyrt alltid är bra? Ett typexempel tycker jag är Bruno Liljefors som var lysande fram till 1900, men som därefter målade alla de rävar som folk slänger bort sina pengar på...

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Sladden
                        Den "gallerigångbara" konsten tycks styrd av ekonomiska förtecken.
                        Mycket förvånande och skrämmande!
                        Jag håller med dig. Tittar man i gallerierna, så kostar en målning i ordinär storlek alltifrån 2-3000 kr till långt över 10000 kr. Det är vansinnigt mycket för en vanlig människa att betala för njutning av konst i sitt eget hem. Jag har inget intresse av att tjäna pengar på min konst, eftersom jag har ett vanligt arbete bredvid mitt konstnärsskap. Målet med min konst är framförallt att få folk att må bra av min konst, samt att medverka till att vanligt folk har råd med "riktig konst" i sitt hem. Mina priser är i princip självkostnadspris med ett tillägg av en hundralapp ca.

                        Michael
                        Essayez-nous ! Entreprise de photographe sérieuse et rapide sur Nice

                        Comment


                        • #13
                          Jag har inget intresse av att tjäna pengar på min konst, eftersom jag har ett vanligt arbete bredvid mitt konstnärsskap. Målet med min konst är framförallt att få folk att må bra av min konst, samt att medverka till att vanligt folk har råd med "riktig konst" i sitt hem. Mina priser är i princip självkostnadspris med ett tillägg av en hundralapp ca.

                          Det är bra.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Peter S
                            Eh Galleriverksamhet är ju per definition en "kapitalistisk" verksamhet, lika mycket som konstnärernas försök att sälja konsten till främlingar (i en ideal värld hade konsten varit "allas").

                            Jag hoppas du inte fick intrycket av mitt inlägg att jag eller seriösa gallerister tycker att dyrt alltid är bra? Ett typexempel tycker jag är Bruno Liljefors som var lysande fram till 1900, men som därefter målade alla de rävar som folk slänger bort sina pengar på...
                            Helt riktigt att ett galleri är en kapitalistisk verksamhet. Det är trots allt ett företag, som måste gå runt. Än så länge har inget galleri fått tag i mig, och därför kan jag än så länge sälja konst för priser som vanligt folk har råd med. Bara genom att hänga sin konst på ett galleri, innebär en dubblering av priset direkt - Galleriet måste också ha vinst.
                            För alla som älskar min konst -Så länge inget galleri säljer min konst, kan ni få njuta av konst i hemmet till en rimlig konstnad.

                            Michael
                            Essayez-nous ! Entreprise de photographe sérieuse et rapide sur Nice

                            Comment

                            Working...
                            X