Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

1844-1859

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • 1844-1859

    Följer sladdens tråd med föregångaren Oscar. Tyvärr skadad, men med Oscar I och devisen ”Full last til Wästerås” fick den följa med. Gravyren lite slarvigt eller naivt utförd, en variant där hela bladkransen gjorts medsols har jag inte sett tidigare .
    Bifogade filer
    Last edited by Rolf J; 2009-02-02, 22:56.

  • #2
    Jag har inte varit så förtjust i dessa graverade flaskor tidigare.
    Nu måste jag, tyvärr, säga att de ser ut att vara ett potentiellt samlarområde. Ett till

    En fin flaska är det, kul med en gravyr som berättar lite mera än om vem som styrde. Kanske flaskan var på en skuta?
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

    Comment


    • #3
      Med den devisen så skulle den fått följa med hem till mig också. Om man dekormässigt sållar agnarna från vetet så ÄR detta ett mycket trevligt samlarområde. Ortsnamn måste vara mycket ovanligt. Har ju ett par Kalle XIV, Oscar I, Kalle XV och Oscar II men ingen med någon riktigt udda dekor.

      Comment


      • #4
        Ja samlarområden ska man nog inte ha för många av, försöker hålla mej till bara ett – Glas Visst är det en bonus när en gravering eller dekor ger föremålen lite mer historia och bakgrund.
        Har sett några trevliga bröllopsflaskor med ortsnamn som sålts på tradera. Lite högre pris än för traditionella, men det är inte ofta man ser dom. Tycker dom är trevligare än en kanske dyrare och helt anonym lökflaska.
        Med det sagt, inget ont om lökflaskor, det finns ju dom med trevlig regalin, glasmassa......

        Comment

        Working...
        X