Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Pearl Ware" blåvitt fat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • "Pearl Ware" blåvitt fat

    Det är roligt med det engelska tycker jag. Går att hitta på loppisar till bra priser och det håller hög kvalitet. Det här fatet är märkt i godset med "Pearl Ware" samt stämplat "INDIAN", jag tolkar det som att materialet är pearl ware och att det är mönstret som heter Indian. Undrar om någon kan hjälp atill med att hitta tillverkare? Kanske man kan se det på formen av pearl ware märket eller på mönstret? Jag skulle tro att fatet/tallriken är från tiden innan 1850, kanske ner mot tidigt 1800. Engelsmännen började ju med tekniken att trycka på "porslin" redan på 1780-talet.

    Dum som jag var tog jag ingen bild på hela undersidan, jag får fixa det ikväll kanske.
    Bifogade filer

  • #2
    Jag tror precis som du att det är dekoren som heter INDIAN och att Pearl Ware är en massastämpel. Däremot är det nog den lilla snirklingen inunder Pearl Ware som är fabriken.

    Här finns en länk till Stoke-On-Trents alla fabriker som låg i det stora engelska porslinsdeltat och där nästan allt engelskt porslin tillverkades (med porslin menar jag här matporslin, främst av flintgods i olika kvalitéer...)
    Stoke-on-Trent and the North Staffordshire Potteries - Ceramic and Pottery Marks, History, Photographs and Maps of Stoke-on-Trent, Tunstall, Burslem, Hanley. Stoke, Fenton and Longton,

    Comment


    • #3
      Tack PeterS, jag har varit inne på den sidan ett otal gånger och den är suverän.....om man nu bara har något att gå på, tex bokstäver. Om man inte har något sådant så är den lite omständig att söka igenom. Var ett tag inne på att "snirklingen" var en "Staffordshire knot", men det stämmer inte med formen.

      Comment


      • #4
        Det verkar vara ett ihopflätat monogram. PL eller något liknande? Jag kan inte se på bilden vad det ska vara...

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Peter S
          Det verkar vara ett ihopflätat monogram. PL eller något liknande? Jag kan inte se på bilden vad det ska vara...
          ...och ändå är bilden tydligare än verkligheten...

          Comment

          Working...
          X