Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 18 av 18

Ämne: Medicinalranka

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    I söndags köpte jag ett par äggkoppar, som jag tog för givet var från Gustavsberg och Medicinalrankan. Döm om min förvåning, när jag vände på kopparna och såg att de var från UE Karlskrona.
    Medicinalrankan från Gustavsberg har ju tillskrivits Stig Lindberg men det kanske bara är formen och att dekoren inte har någon "ägare" och därmed också kunde användas av KP? Gjorde Karlskrona mer än äggkoppar med denna dekor? Tilläggas kan att äggkopparna har en liten svag fals på insidan, så formen är inte riktigt samma som Gustavsbergs koppar.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Oavsett vem som ritat dekoren (bör ju kunna vara Stig, eftersom han gjort liknande dekorer, eller?) så är det nog landstinget som ägt rätten till dekoren, dvs varken Gustavsberg eller Stig L har haft möjligheten att använda den till något annat. Med äganderätten kan nog också finnas en klausul att få använda den på en annan fabrik för eget syfte, om Gustavsberg av en eller annan anledning inte kan leverera det Landstinget vill ha.

Medlem ingys avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Olika färg för olika personer

Jag har någon gång hört att det bruna porslinet användes av personal och det blåa av patienter. Men jag kan inte garantera någon sanningshalt i det. När jag en gång i tiden arbetade på rättspsykiatrisk klinik så var det det blåa porslinet som användes både för personal och patienter, och det är också den färgen jag började samla på för många år sedan.

Reg.datum
    apr 2009
    Nu har jag skaffat en äggkopp från Gustavsberg och kan jämföra. Visst är det medicinalranka men ändå annorlunda! Växterna är t ex vända åt olika håll.

Här i sundsvall används fortfarande det bruna för patienter på sundsvalls sjukhus, eller det gjorde i allafall det så senast som för ett år sen...

Har oxå hört att färgerna skulle vara ämnade pers/pat grupperna men det är bara vad jag hört. Alla år jag arbetat inom landstinget på70-80-talen var det blått över hela linjen. Tack för det! den bruna är inget vdare i mitt tycke.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Intressant ang äggkopparna med olika stämplar...
    http://gilasgrotta.blogspot.com/

Reg.datum
    apr 2009
    Gryta? Såsskål eller vad? Medicinalranka men helt utan stämplar eller tillverkare. 10 cm hög och 18 cm mellan öronen och rymmer ca 75 cl.
    Jag passar på att länka till en annan tråd http://precisensan.com/antikforum/sh...-av-S-Lindberg
    Senast redigerat av Lars M den 2019-04-19 klockan 15:30.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •