Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Medicinalranka

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Medicinalranka

    Är denna serie även gjord i blått flint porslin? I så fall är det någon som har en bild. Vilken färg är vanligast.

  • #2
    Den finns i blå och brun dekor. Den blåa hade landstinget som institutions-porslin och torde väldigt vanligt förekommande.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Jag trodde det var dom bruna som var landstingets institutions-porslin. Det är väl Stig L som är formgivaren?

      Comment


      • #4
        Det är rätt.

        Comment


        • #5
          Det varierade väl mellan olika landsting kanske.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Såvitt jag vet var medicinalranka avsett för institutioner oavsett färg.

            Comment


            • #7
              Här kommer bilder på brun och blå medicinalranka
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Finns det intresse för Medicinalranka? Tycker jag ser dem jämnt på loppisar men det verkar inte vara nån som köper dem.

                Comment


                • #9
                  Jag kan tänka mig att folk har minnen kopplade till dem som inte alltid är positiva...

                  Comment


                  • #10
                    Den bruna varianten fanns på regementet i Strängnäs på 70-talet, kanske tidigare..
                    Så det där med minnen stämmer nog..

                    Comment


                    • #11
                      I söndags köpte jag ett par äggkoppar, som jag tog för givet var från Gustavsberg och Medicinalrankan. Döm om min förvåning, när jag vände på kopparna och såg att de var från UE Karlskrona.
                      Medicinalrankan från Gustavsberg har ju tillskrivits Stig Lindberg men det kanske bara är formen och att dekoren inte har någon "ägare" och därmed också kunde användas av KP? Gjorde Karlskrona mer än äggkoppar med denna dekor? Tilläggas kan att äggkopparna har en liten svag fals på insidan, så formen är inte riktigt samma som Gustavsbergs koppar.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Oavsett vem som ritat dekoren (bör ju kunna vara Stig, eftersom han gjort liknande dekorer, eller?) så är det nog landstinget som ägt rätten till dekoren, dvs varken Gustavsberg eller Stig L har haft möjligheten att använda den till något annat. Med äganderätten kan nog också finnas en klausul att få använda den på en annan fabrik för eget syfte, om Gustavsberg av en eller annan anledning inte kan leverera det Landstinget vill ha.

                        Comment


                        • #13
                          Olika färg för olika personer

                          Jag har någon gång hört att det bruna porslinet användes av personal och det blåa av patienter. Men jag kan inte garantera någon sanningshalt i det. När jag en gång i tiden arbetade på rättspsykiatrisk klinik så var det det blåa porslinet som användes både för personal och patienter, och det är också den färgen jag började samla på för många år sedan.

                          Comment


                          • #14
                            Nu har jag skaffat en äggkopp från Gustavsberg och kan jämföra. Visst är det medicinalranka men ändå annorlunda! Växterna är t ex vända åt olika håll.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Här i sundsvall används fortfarande det bruna för patienter på sundsvalls sjukhus, eller det gjorde i allafall det så senast som för ett år sen...

                              Comment

                              Working...
                              X