Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Fyndlåda med flera glassaker! - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fyndlåda med flera glassaker!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fyndlåda med flera glassaker!

    Fyndat en låda med flera glassaker som jag undrar vem som kan vara skapare till dessa saker. All info är av intresse

    1. Orrefors karaff med ingravering F.B.K 1957.
    24 cm hög 9 cm bred och 8 djup.
    Jag har sökt på F.B.K 1957 och fått fram att Färjestad blev renodlat ishockylag detta år och att de spelade med en stående publik 10000. Kan det vara detta den förkortningen står för?

    (2. ljusstakar, ingen märkning alls
    13,5 cm höga och botten omkretsen 9,5 cm

    3. små bordsaskfat tror jag för de har dessa småfördjupningar för att lägga en cigarett, ingen märkning.7,5 cm omkrets

    4. ljuslykta tror jag, ingen märkning, 8 cm hög, 9cm som mest i omkrets)


    all info om dessa prylar tar jag tacksamt emot
    Bifogade filer
    Last edited by ina; 2009-01-25, 14:43.

  • #2
    Har tagit bort bilder.
    Var snäll och lägg upp en tråd för varje bild fråga.
    Se info här:
    /Admin
    admin@precisensan.com

    Comment


    • #3
      men det var ju två bilder på karaffen, får jag inte lägga in fler på samma grej

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av ina Visa inlägg
        men det var ju två bilder på karaffen, får jag inte lägga in fler på samma grej
        Ursäkta. Var nog lite för snabb.
        Givetvis får du ha hur många bilder du vill på saken du frågar om.
        /Admin
        admin@precisensan.com

        Comment


        • #5
          vilket coolt samlarobjekt för det mesta brukar inte graverat dedikerat glas ha något värde direkt men FBK 1957 grattis det är nog en och annan hockeytokig som gärna vill ha din karaff och det gör den inte sämre att det är simon gate som designat modellen
          behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

          Comment


          • #6
            Tack harley för ditt snabba svar. Det är igentligen sambon som ropade in den,men jag tycker den är jätte läcker, får se om det finns någon fan där ut i landet

            Comment


            • #7
              Jag har nu fått veta att det kan vara Palmqvist som är formgivare för denna karaff.
              Om nu någon förutom Harley skulle vara intresserad vilket inte verkar så.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av ina Visa inlägg
                Jag har nu fått veta att det kan vara Palmqvist som är formgivare för denna karaff.
                Om nu någon förutom Harley skulle vara intresserad vilket inte verkar så.
                hej ina är den optikblåst? altså vågig i glaset
                behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av ina Visa inlägg
                  Jag har nu fått veta att det kan vara Palmqvist som är formgivare för denna karaff.
                  Om nu någon förutom Harley skulle vara intresserad vilket inte verkar så.
                  Hade aldrig trott Palmqvist, än kan man förvånas över enkla ting!
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Om jag ska spekulera lite också så tror jag inte den har något med Färjestad att göra. Det som jag tycker talar mot det är att man brukar inte skriva föreningsnamn med punkt mellan bokstäverna, eller har någon exempel på någon idrottsförening där det görs? Det andra argumentet mot är att om det skulle vara en minnessak för ett speciellt tillfälle i föreningens historia så borde väl föreningens logga var med?
                    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
                      Om jag ska spekulera lite också så tror jag inte den har något med Färjestad att göra. Det som jag tycker talar mot det är att man brukar inte skriva föreningsnamn med punkt mellan bokstäverna, eller har någon exempel på någon idrottsförening där det görs? Det andra argumentet mot är att om det skulle vara en minnessak för ett speciellt tillfälle i föreningens historia så borde väl föreningens logga var med?
                      jag tror det har med färjestad att göra för FBK står för färjestads boll klubb färjestad är en stadsdel i karlstad och att det blev en renodlad hockeyklubb 1957 kan mycket väl stämma. och är karaffen optikblåst så är designern simon gate
                      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                      Comment


                      • #12
                        Förstår inte varför ni snöat in på att det måste vara Färjestad? Gjordes "fyndet" Karlstadtrakten? I annat fall finns det väl många föreningar i Sverige som förkortar FBK och som hade pristävlingar 1957. Eller varför inte någons initialer på 50-årsgåvan från arbetskamraterna?
                        ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                        Comment


                        • #13
                          optikblåst? altså vågig i glaset
                          totalt grön på detta område, lägger in några bilder till. Det kanske kan ge mer svar
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            och så skulle jag ju oxå säga att det finns visst föreningar där punkter finns med och om man ska gå efter hur man skriver svenska så är det alltid med punkter vid förkortningar och jag kan tänka mig att på den tiden var de mer korrekta i skrift än vad vi är idag. Tex hur många skriver detta med punkter. Sedan är jag inte alls säker på att det är Färjestad det handlar om men det vad det som låg närmast till hand och passade bäst in, när jag googlade

                            Comment

                            Working...
                            X