Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ke Iwar - Åkersberga (1920-2006)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ke Iwar - Åkersberga (1920-2006)

    Har ett får som är märkt KE IWAR som stått lite oupptäckt i en bokhylla....såg nu att en sådan var ute på Tradera och fick då upp ögonen för den ,,,den var ju faktiskt märkt undertill... Efter vad jag fått fram så står det för KarlErik Iwar som har varit verksam i Åkersberga.....Finns det mer information om honom hos nån av er ?????
    Last edited by Gideon; 2012-04-14, 19:25.

  • #2
    Hej Lea! Jag väcker din gamla tråd.

    Jag hittade Ke Iwars får på loppis idag och jag tycker det är supercharmigt. Vad jag har förstått så finns fåren i två storlekar.

    Det finns rätt dåligt med dokumentation på internet om Karl Erik Iwar, men här är lite info och en foto på mitt får.

    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Det är fortfarande magert med upplysningar om Karl Erik Iwar, men förhoppningsvis kan någon av hans söner en dag berätta och visa mer.

      Det här är vad boken "Svensk keramik under 1900-talet" (2008) av Bengt Nyström m.fl. har att berätta:
      "Iwar, Karl Erik (1920-2006).
      Keramiker, utbildad vid Upsala-Ekeby och verksam där 1936-48. Åren 1948-51 drev han tillsammans med Tore Borg och Michael Paahlen AB Verkstadskeramik på Skansen (Skansens Krukmakeri). Sedan 1953 egen verkstad i Farsta och därefter i Åkersberga fram till 1987.
      Tillverkade främst drejade vaser, skålar m.m. samt prydnadsföremål som djur och figurer."

      I början stämplade han KEJ, och därefter ke iwar. 1951 sägs sklijelinjen vara mellan dessa.

      Det här fem centimeter glada trollet i gul kofta, kostade en gång 3.85:- på Skansen.

      Click image for larger version

Name:	Karl Erik Iwar 1.JPG
Views:	1
Size:	19,6 KB
ID:	533883

      Click image for larger version

Name:	Karl Erik Iwar 2.JPG
Views:	1
Size:	20,1 KB
ID:	533886

      Click image for larger version

Name:	Karl Erik Iwar 3.JPG
Views:	1
Size:	15,3 KB
ID:	533888

      Click image for larger version

Name:	Karl Erik Iwar 4.JPG
Views:	1
Size:	17,8 KB
ID:	533882

      Click image for larger version

Name:	Karl Erik Iwar 5.JPG
Views:	1
Size:	37,9 KB
ID:	533885

      Sedan har vi ett högrest rådjur, som gott och väl kan samas med Poppes får.

      Click image for larger version

Name:	Karl Erik Iwar 6.JPG
Views:	1
Size:	39,5 KB
ID:	533881

      Click image for larger version

Name:	Karl Erik Iwar 7.JPG
Views:	1
Size:	37,5 KB
ID:	533884

      Click image for larger version

Name:	Karl Erik Iwar 8.JPG
Views:	1
Size:	30,7 KB
ID:	533887

      Bildkavalkad på nätet:
      Last edited by Gideon; 2012-04-14, 20:15.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Det är fortfarande magert med upplysningar om Karl Erik Iwar, men förhoppningsvis kan någon av hans söner en dag berätta och visa mer.

        Det här är vad boken "Svensk keramik under 1900-talet" (2008) av Bengt Nyström m.fl. har att berätta:
        "Iwar, Karl Erik (1920-2006).
        Keramiker, utbildad vid Upsala-Ekeby och verksam där 1936-48. Åren 1948-51 drev han tillsammans med Tore Borg och Michael Paahlen AB Verkstadskeramik på Skansen (Skansens Krukmakeri). Sedan 1953 egen verkstad i Farsta och därefter i Åkersberga fram till 1987.
        Tillverkade främst drejade vaser, skålar m.m. samt prydnadsföremål som djur och figurer."

        I början stämplade han KEJ, och därefter ke iwar. 1951 sägs sklijelinjen vara mellan dessa.

        Det här fem centimeter glada trollet i gul kofta, kostade en gång 3.85:- på Skansen.
        Du ska då alltid vräka på.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Efter mer än åtta år kommer här en sköldpadda... Ingen brådska och 10 cm lång.
          Bifogade filer

          Comment

          Working...
          X