Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johnny Mattsson Trätäljaren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Kanske dags att göra detta till en "Dokumentationstråd"?
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #47
      Den här gick på Stockholms auktionsverks Moderna kvalitet 2006 för 12 000 kr, dubbla utropet (5000-6000 kr). Rätt så billigt tycker jag med tanke på storleken, höjd 66 cm. Priser på dylika pjäser i antikhandeln i Stockholm är 30-35000 kr.

      Variation av Kobra
      .
      Bifogade filer

      Comment


      • #48
        På Länsutställningen på Gävle museum 16 oktober - 1 november 1953 ställde JM ut tre alster tillsammans med 35 andra utställare från länet (en av de andra som ställde ut samtidigt var en av Gävleborgs läns andra stora giganter som också är mycket underskattad, konstnären Fritiof Strandberg).

        Det han ställde ut var tre skulpturer:

        Nr 64 - Danserska, 350 kr
        Nr 65 - Handen, 600 kr
        Nr 66 - Skulptur i teak, 350 kr

        Som ni ser kostade hans skulpturer en bra slant redan när det begav sig.

        Lägger här även till JM's träskulpturer på Länsutställningen 16-31 oktober 1959

        Nr 44 - Rörelse, 1 500 kr
        Nr 45 - Förslag till klockstapel, inget pris
        Nr 46 - Tre människor (3125), 150 kr
        Last edited by Jonny Mårtes; 2008-02-23, 19:47.

        Comment


        • #49
          För att visa storleken på skulpturen som finns på Moderna museet och som jag tidigare visat färgbilder på (och som förövrigt också är min avatar). Här är den tillsammans med Johnny.
          .
          Bifogade filer
          Last edited by Jonny Mårtes; 2008-02-18, 16:17.

          Comment


          • #50
            Variation av Kobra var snygg!!!! jag har oxå boken om Mattson och när man ser bilderna blir man väldigt sugen på att äga ngt snyggt av honom.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #51
              Hej Jonny,
              hittade av en ren slump min bild på Jonny Mattsons skulptur i Gävle "Två människor" vid Rettigsgatan. Har inte sett denna sida förut men har nu registrerat mig. Kul att du också gillar honom. Jag tar för givet att du var på Länsmuseets utställning om honom för ett tag sedan.
              Hälsningar - Lisse-Lotte Danielson
              Gävle, Gävledraget - tidigare vänskapsförening - byter nu inriktning och satsar främst på kultur samt att berätta om Gävle stad under olika sekel!


              08-02-20

              Comment


              • #52
                Vad roligt att du också blivit medlem Lisse-Lotte. Jag har naturligvis varit på Gävledragets hemsida och tittat på de förträffliga bilder som finns kring offentlig utsmyckning av Gävle och mycket annat.

                Jag hoppas att du inte misstycker att jag lagt ut din bild här. Jag var mycket noga med att uppge att det är du som tagit bilden.

                Jag kommer själv att ta nya bilder på JM's "Stålblomma" i Edsbyn och "Tre ålar" utanför Alfta simhall när jag får tid för att lägga ut här.

                För mig känns det viktigt att hålla liv i den store konstnären Johnny Mattssons minne och sprida kunskaper om honom.

                Jag skulle vara mycket tacksam om du ville lägga ut fler bilder på Johnnys offentliga utsmyckning i Gävle. Har själv tänkt gjort det men tiden har inte räckt till riktigt. Skulle också vilja ha bilder här på dopfunten i Forsbacka Kyrka och skulpturen som finns i Gävle biblioteks Hälsinge/Gästrike rum.

                För mig känns det lite märkligt, som icke Gävlebo, att man inte i Gävle skapar ett Johnny Mattsson sällskap för att göra precis det jag i mycket liten skala försöker göra här på PES genom denna anspråkslösa tråd. JM hade ju även andra strängar på sin lyra (i dubbel bemärkelse) som musikant/kompositör och även som ivrare för att bevara kulturen i det gamla Gävle.

                Last edited by Jonny Mårtes; 2008-02-22, 09:45.

                Comment


                • #53
                  Denna eminenta tråd är numera en "dokumentationstråd".
                  /Admin
                  admin@precisensan.com

                  Comment


                  • #54
                    Jag vill citera Hans Lidmans näst sista stycke i hans bok om JM.

                    "Man undrar också varför inte det konstförståndiga Gävle med sina konstföreningar, konstdoktorer och allmänna konstintresse tog bättre hand om Johnny Mattsson när han var i sin första lovande utveckling. Nog måste man väl på ett ganska tidigt stadium ha sett att här fanns en naturkraft, ett formsinne av ovanligt slag som hade stora möjligheter att utvecklas till något alldeles speciellt."

                    Länsintendenten Dr Philibert Humbla insåg JM's storhet och var hans upptäckare. Men var fanns övriga konst-Gävle? Johnny har fått viss upprättelse genom utställningen på Gävle Museum, det är sant. Men efter utställningen har det varit allt för tyst om JM igen. Mattsson var en exeptionell och stor konstnär. Är det inte dags att konst-Gävle och konst-Sverige gör något drastiskt åt detta? Kanske en fast utställning på Länsmuseet i Gävle vore på sin plats?
                    Last edited by Jonny Mårtes; 2008-02-22, 10:10.

                    Comment


                    • #55
                      Dyrgripen ropar ut ett par JM alster den 2/3!

                      Välkomna till Dyrgripen Handelshus AB Dyrgripen Handelshus AB har annordnat auktioner i ca 30 år i Valbo strax utanför Gävle, vi har veckoauktioner me...

                      Comment


                      • #56
                        Artikel ur Gefle Dagblad 2005-10-25
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #57
                          Jonny,
                          jag tyckte det var väldigt roligt att du lagt ut min bild. Jag är precis som du oerhört noga med att ange fotografens namn. F n har jag inte fler verk av honom men självklart skall jag hålla ögonen öppna. Jag skall också vid tillfälle fota verket på Länsbiblioteket. Jag har nu din e-postadress. Vet du, sedan jag lade ut min webbsida över Gävles konst, där jag bl a berättade om min kontakt med Bus, har jag även fått kontakt med olika personer i Sverige som skrivit till mig om detta. När jag ser att de har liknande intressen brukar jag tipsa dem om varandra.
                          Jag hör av mig senare Jonny!
                          Lisse-Lotte
                          Gävle, Gävledraget - tidigare vänskapsförening - byter nu inriktning och satsar främst på kultur samt att berätta om Gävle stad under olika sekel!
                          Last edited by Gävledraget; 2008-02-23, 09:24.

                          Comment


                          • #58
                            Detta är skulpturen "Tre ålar" som står i fontänen utanför Alfta sporthall i Ovanåkers Kommun. "Tre ålar" är ca 3 m hög och gjord i brons. Bilden är nytagen och man måste väl säga att det är betydligt vackrare på sommaren när fontänen är igång (I Lidmans bok om Mattsson finns skulpturen på svartvit bild på sidan 77 med fontänen igång).

                            Dåvarande Alfta Kommun gav Johnny Mattsson i uppdrag 1965 att uppföra denna skulptur. Alfta Kommun blev sedermera ihopslaget med Bollnäs Kommun under stora protester under de allmänna kommunsammanslagningarna i början på 70-talet. Efter stora protester där Alfta-borna i första hand ville vara egen kommun och i andra hand tillhöra Ovanåkers Kommun med centralort Edsbyn, tillhör nu Alfta socken Ovanåkers Kommun.

                            I Alfta Kommuns vapen fanns tre ålar som symboliserade ålfisket i strömmarna kring Alfta i Woxna älv. Därför ingick det i uppdraget till Johnny Mattsson att temat skulle vara just "Tre ålar".

                            Det här måste man ju säga är typiskt JM's uppåtsträvande, strömlinjeformade och organiska formspråk. Här ser man omedelbart vem som är konstnären.
                            .
                            Bifogade filer
                            Last edited by Jonny Mårtes; 2008-02-23, 16:41.

                            Comment


                            • #59
                              "Stålblomma" 2,5 meter hög uppfördes 1969 i rostfritt stål framför Edsbyns Industri AB, EIA's kontor i Ovanåkers Kommun, Hälsingland. EIA köptes sedermera upp av Sandvik Hand Tools. Denna skulptur symboliserar dåvarande EIA's tillverkning av produkter i järn och stål.

                              Den tulpanliknande stålblomman består av sex kronblad tre större yttre och tre mindre inre. I botten finns en "skål" med en gaslåga. Man kan lätt se den här om man åker in avfarten vid den välkända stora pinstolen och skidorna (som är monument över skid- och möbeltillverkningen i Edsbyn, om ni t ex kommer ihåg den häftiga pinnstolen "Mademoselle" av Tapiovara) mot centrum i Edsbyn.

                              Även här kan man se typiska former av Johnny Mattsson som går igen i t ex hans kobror i olika träslag. Även den här skulpturen finns i Lidmans bok om JM på sidan 85.

                              Bilden är även den här nytagen av mig idag.
                              .
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #60
                                Här är två inslag som SR's Radio Gävleborg gjorde om Johnny Mattsson i samband med minnesutställningen av JM's 100 år sedan födelse på Gävle museum 18/2-16/4 2006. Ni måste ha RealPlayer installerad för att kunna lyssna (Finns att hämta gratis).



                                .
                                Bifogade filer
                                Last edited by Jonny Mårtes; 2008-03-02, 15:48.

                                Comment

                                Working...
                                X