Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johnny Mattsson Trätäljaren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Johnny hade en medhjälpare anställd i sin verkstad som heter Rolf Mannkvist. Rolf Mannkvist bor numera i Alfta, är något/några år före 80 och arbetar som konservator. Han gör också fortfarande små träsaker. Fick igår tag i en brosch gjord av honom i masurbjörk. Man kan verkligen känna samma fina ytfinish i Rolfs alster som i Johnnys även om designen inte alls är att jämföra. Kul iallafall att ha en sak av Rolf.

    Comment


    • #17
      Ska man vara riktigt ärlig så var JM också väldigt intresseread av att spela dragspel och att festa. Rolf Mannqvist gjorde många av de alster som signerades JM själv efter Johnnys design. Har själv pratat med Rolf om detta.

      Faktum är att på utställningen i Gävle hade Rolf tillverkat ca 90 av föremålen. Naturligtvis förtar detta inte Johnny Mattsson storhet som designer och konstnär. Inte heller hans förmåga att själv forma och behandla trä. Däremot skulle kanske Rolf Mannqvists stora roll ha kommit fram lite på utställningen.

      Rolf kom till Johnny 1954 och arbetade för honom i 15 år.
      Last edited by Jonny Mårtes; 2006-06-08, 13:46.

      Comment


      • #18
        Skulle vara kul om någon annan har något att visa av Johnny Mattsson. Även bidrag med kunskaper och synpunkter är trevligt :-)

        Comment


        • #19
          Det är inte Johnny

          Hej. Ursäkta jag lägger mig i. Är själv samlare av JM. Fotografiet taget från Gefle Dagblad som visas är inte Johnny Mattsson! Intressant diskussion för övrigt. Fina JM-grejer du har, Jonny Mårtes. Kul att se. Har ev. lite saker jag kan tänka mig att sälja och/eller byta. Är det något särskilt du söker? Hälsningar Claes

          Comment


          • #20
            Tänkte säga detsamma om bilden från GDbl, med tillägget - men vad lik sonen Per han är.

            Comment


            • #21
              Hmm...????
              Bilden föreställer alltså inte Johnny M?
              Vem är Per? Är det Johnnys son? eller ??????

              Comment


              • #22
                Ops

                Ibland blir det fel, råkade bli en bild på Per, hans son som är konservator. Han var med och anordnade JM-utställningen på Länsmuseet i Gävle. Kommer lite bilder på JM senare. Problem ju eftersom det är upphovsrättsskyddat material. Men om man anger källan kanske.

                Comment


                • #23
                  Hej Claes L

                  Tack för att du "lägger dig i" :-)

                  Klart jag är intresserad av JM saker

                  Du kan väl skicka mig ett mail:

                  jonnytradera@hotmail.com

                  Naturligtvis även öppet för andra som vill dryfta JM

                  Comment


                  • #24
                    Bild på den åldrade Johnny Mattsson, från Hans Lidmans bok: Johnny Mattsson Träkonstnär.
                    Bifogade filer
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • #25
                      Tack Äjth :-)

                      Själv har jag lånat ut boken för några dagr sedan. Det finns en bild på Johnny Mattsson i sin verkstad med en enorm ölgås i boken. På bilden finns även Rolf Mannqvist med. Ölgåsen finns på Nationalmuseum. Har du lust att scanna in bilden och lägga in den också?

                      Comment


                      • #26
                        Vilken produktion hade han hos Upsala slöjd? Jag har en bricka någonstans i gömmorna som är etikettmärkt med Johnny Mattson. Formgav han många sker där och är alla märkta med hans namn?

                        Comment


                        • #27
                          Det var bruksföremål som brickor och serveringsbrickor av teak i olika former. Hur många olika vet jag inte. Dessa var mig veterligen aldrig signerade JM.

                          Comment


                          • #28
                            Även föremål som ljusstakar har jag också sett.

                            Comment


                            • #29
                              Här kommer bilden Jonny och så lite glas.
                              Bifogade filer
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                              Comment


                              • #30
                                Japp, precis den bilden (övre) jag menade :-) Det är Rolf M som sitter och arbetar i bakgrunden

                                Comment

                                Working...
                                X