Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Johnny Mattsson Trätäljaren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
    Det finns några större saker, offentliga verk, som är i avvikande material. T ex utanför J M-gården i Gävle står en skulptur i betong och någonstans finns en skulptur i rostfritt stål. I övrigt vet jag inte om han har gjort mindre saker i material som inte är trä eller glas.

    Men det finns ju ett och annat förfalskat Johnny Mattssonobjekt i trä. Typ diverse skolslöjdsalster som kreativa personer har försett med JM:s relativt enkla signatur och att även "hemgjorda" kopior av pappersetiketten sägs existera. Jag har sett två falsksignerade J M-saker. Bägge avslöjades och förlorade trovärdighet på sitt dåliga utförande och brist på dels J M:s kvalitettskänsla, dels brist på hans unika formkänsla - fast signaturerna var ju välliknande.

    Kan du inte berätta vilket material du avser i din fråga?
    Tack för ditt svar HgF
    En ölgås i mässing är det, ska ta bild så snart jag kan

    Comment


    • Här kommer bild på ölgåsen i mässing samt signaturen
      Click image for larger version

Name:	IMG_3763[1].jpg
Views:	1
Size:	45,5 KB
ID:	562939
      Click image for larger version

Name:	IMG_3764[1].jpg
Views:	1
Size:	55,2 KB
ID:	562940

      Comment


      • En klurig nöt att knäcka. Jag har aldrig vare sig sett eller hört talas om något dylikt. Men när jag nyss kollade "Johnny Mattsson Gården" i Gävle såg jag en miniatyr av skulpturen Treenigheten i vad som sannolikt är mässing, stående på en hylla i verkstaden. Så det kan ju finnas en möjlighet att J M kan ha gjort något i mässing. Jag skulle printa ut bilderna på mässingsskålen, stoppa dem i ett kuvert och skicka det till J-M Gården i Gävle och fråga. Där finns folk - bl a sonen Per - som kan veta bättre om denna mässingsskål.

        Comment


        • Tusen tack för svaret.
          Ska kontakta dem

          Mvh

          Comment


          • Har nu varit och besökt Johnny Mattssongården i Gävle och hade den stora turen att få en visning av Johnnys barn Per och Monika, väldigt inspirerande och intressant och rekommenderar starkt ett besök.
            Hade med mig mässingskålen och det rådde inga tvivel, det är ett JM alster. På museet fanns även ytterligare skål i mässing. Kan ha gjorts i ett gjuteri i Brynäs, mycket intressant berättades och så här i efterhand så skulle man ha haft en diktafon med sig.

            På museet hittade jag förlagan till mässingsskålenClick image for larger version

Name:	JM.jpg
Views:	1
Size:	100,7 KB
ID:	563257

            Comment


            • Mina objekt

              Hej,
              Har en del av JM. Sålde en del tidigare bl a några skulpturer. Har nu bl a:
              Tre svärtade ljusstakar
              En svart kajak
              Liten gås
              Fruktservis
              Uppläggningsfat
              Miniatyrer
              Större avlångt fat i teak
              Skulptur järn i form av ljuster
              Fantastiska bestick bl a brevkniv, underbar smörkniv i ben och palisander, såsslev i silver samt salladsbestick i silver.

              Skall försöka fixa bilder om intresse finns!

              Comment


              • Vi ser fram mot bilder

                Comment


                • Bild!

                  Hej,
                  Här ser ni några föremål jag hittade direkt. Fatets länd är 71 cm och ljusstakarna 26 cm höga. Besticken är otroligt långa och smäckra i verkligheten. Gör sig sämre på bild. Långa smörkniven med ben är 31 cm lång. Ljusstakarna är gjorda i 50 ex plus provex tror jag. Allt signerat förutom smörkniven med ben längst ner (osäker på om det är JM faktiskt) samt en smörkniv i trä. Allt silver stämplat.


                  Comment


                  • Bild!

                    Hej,
                    Här ser ni några föremål jag hittade direkt. Fatets länd är 71 cm och ljusstakarna 26 cm höga. Besticken är otroligt långa och smäckra i verkligheten. Gör sig sämre på bild. Långa smörkniven med ben är 31 cm lång. Ljusstakarna är gjorda i 50 ex plus provex tror jag. Allt signerat förutom smörkniven med ben längst ner (osäker på om det är JM faktiskt) samt en smörkniv i trä. Allt silver stämplat. Click image for larger version

Name:	IMG_9147.jpg
Views:	1
Size:	71,1 KB
ID:	564433

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Erik1979 Visa inlägg
                      Hej,
                      Här ser ni några föremål jag hittade direkt. Fatets länd är 71 cm och ljusstakarna 26 cm höga. Besticken är otroligt långa och smäckra i verkligheten. Gör sig sämre på bild. Långa smörkniven med ben är 31 cm lång. Ljusstakarna är gjorda i 50 ex plus provex tror jag. Allt signerat förutom smörkniven med ben längst ner (osäker på om det är JM faktiskt) samt en smörkniv i trä. Allt silver stämplat. [ATTACH]160438[/ATTACH]
                      Bilden beskärs så inte hela fatet syns samt en smörkniv i trä antar man ej kan ta liggande bilder med mobilen.

                      Comment


                      • En fågel av Johnny Mattsson för en "Astrid" var definitivt det bästa av flera trevliga fynd vid gårdagens loppisrunda i Göteborg med frugan och vännen Lars B.
                        Jämför man med den fågel som visas här är det samma teknik att visa ljusa och mörka träslag. Ljus näbb, ljusa vingar och ljus stjärt! http://www.bilderisyd.se/index.php/1963/mg150202131
                        Men vilket träslag? Nog inte gullregn men kanske syrén?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Fler saker...

                          Muggar signerade JM samt frukt- eller ostservis signerade JM. Click image for larger version

Name:	IMG_9270.jpg
Views:	2
Size:	78,2 KB
ID:	564948

                          Comment


                          • Brukssak. Inte hans finaste men användbar.Click image for larger version

Name:	Bild 1263.jpg
Views:	1
Size:	134,5 KB
ID:	564949

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av Älvan Visa inlägg
                              Brukssak. Inte hans finaste men användbar.[ATTACH]161714[/ATTACH]
                              Hej Erik. Skicka PM m ed pris på salladsbestick om de finns kvar.

                              Comment


                              • Johnny Mattsson - Varberg

                                Hej.
                                Mitt intresse för Johnny Mattsson förde mig nyligen till Gävle, där jag fick gå en guidad tur i verkstad och bostad med Per Mattsson. Det var värt en resa från Varberg!! Johnny Mattsson fick en gång en beställning från Varbergs kurort/badkamrer Allan Kanje. Med Varbergs vapen som inspiration beställde man en röd getabock. Den såldes här under några år. Jag vet inte vem som stod för tillverkningen men vill gärna veta mer om getabocken. Ämnar söka vidare här i Varberg!
                                På Johnny Mattsson-gården köpte jag en ny bok (2014) av Barbro Sollbe om JM. 55 sidor.
                                Jan Blomqvist
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X