Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ungerskt porslin [ID: Herend, Ungern]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ungerskt porslin [ID: Herend, Ungern]

    Hej.

    Den här lilla skålen från mitt föräldrahem förvarade pappa manschettknappar i.
    Själv har jag inte hittat något användningsområde för den. Texten går ju att tyda men det är också inristat siffrorna 6214 i själva godset undertill, vad kan det stå för? Skålen är ca. 7 cm i diameter.

    Mvh/Urban





    Last edited by Kaptenen; 2011-03-07, 22:58. Anledning: Rubriken ändrad för bättre sökbarhet

  • #2
    En riktigt trevlig lockask, den gillar jag. Herend är ungersk kvalitetsporslin, om du googlar på "herend hungary " så finns det nog en del att läsa.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Vilken liten skatt du har där...porslin från Herend hade min fd svärmor mycket av då hon var ungerska..jättefina saker...Herends porslinfabrik grundades nån gång under första kvartalet av 1800-talet de var leverantörer åt Habsburgarna....Herend ligger i nordvästra delen av Ungern

      Comment


      • #4
        den lilla asken är kanske inte så praktikt att ha manschetknappar i, den är ju fullt med hål.
        Hör gärna av dig om du vill bli av med den
        Den duger nog bättre som doftkrus

        Comment


        • #5
          Hej v.0312

          Jag gjorde som Äjth tyckte och Googlade på Herends och hittade denna länk
          http://www.mulberryhall.co.uk/Item/H...fr=wpg&fid=137 så jag tror att jag behåller den tills vidare men tack i alla fall.

          Mvh/Urban

          Ps. Mina knappar ramlar inte ur och tack Äjth för tipset att Googla.

          Comment


          • #6
            Mer Herend

            Vår gamla kaffeservis finns också på den ovanlänkade Mulberry-sidan! Farmor bjöd sina väninnor på kaffe och sju sorters kakor, pigan diskade porslinet efteråt. Jag bjuder mina kompisar på kaffe i stora muggar som jag sedan ställer i diskmaskinen. - Visst var det bättre förr?
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              De inristade numren är modellbeteckning.

              Comment


              • #8
                Tack, Peter!

                Comment


                • #9
                  det var minsann inte illa, det är en av dem mest eftersökta modellen heter Rotschild, jag tror detta mönster tillverkas fortfarande men med din stämpel är servisen från 50-talet

                  Comment


                  • #10
                    v.0312, kul att höra att du tror att denna servis är eftersökt. Om jag ska vara ärlig, så har jag alltid tyckt att det ser ut som barnporslin! Jag hade nåt liknande mönster på kaffekopparna i min lekstuga, dock var det inte något fint porslin.

                    Hos oss kommer dessa fina koppar inte till sin rätta, då står ju staplade i en salig röra, förtjänar säkert något bättre. Jag har aldrig köpt eller sålt något på ebay, servisen kanske skulle hitta ett värdigt hem den vägen. Hoppas på en energikick...

                    Comment


                    • #11
                      [QUOTE=umeubbe;92408]Hej.

                      Den här lilla skålen från mitt föräldrahem förvarade pappa manschettknappar i.
                      Själv har jag inte hittat något användningsområde för den. Texten går ju att tyda men det är också inristat siffrorna 6214 i själva godset undertill, vad kan det stå för? Skålen är ca. 7 cm i diameter.

                      Mvh/Urban

                      Här är en lockask med samma modellbeteckning som din, men i annan färgsättning. Visar också ytterligare en lite ask med signaturer troligen från målaren. Målningarna på Herends porslin är fantastisk fint gjorda, tycker jag.
                      söffe
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Ja, dom är onekligen lika i formen men din verkar mera påkostad. Jag tycker dom är lika fina båda två men dom representerar olika smaker/stilar.

                        Mvh/Urban

                        Comment


                        • #13
                          Den övre av dina skålar Söffe, är hur läcker som helst.
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • #14
                            kanske

                            det är bättre om du inte säljer som hel servis, utan tex 2-2
                            det finns säkert som gärna vill köpa till kanske har redan servis eller några koppar/fat.

                            Comment


                            • #15
                              den övre lockasken är inte riktigt i min smak, lite för mycket av det goda.
                              Den nedre askens mönster heter Victoria efter den engelska drottningen som blev så förtjust i mönstret att beställt en hel servis
                              ingen urban legend!

                              Comment

                              Working...
                              X