Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gissa glasbruk [ID:Marcolin, Ronneby]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    då säger jag att Hirvi har rätt..... om nu inte jag har det

    Comment


    • #17
      FM Konstglas/Marcolin Art Crystal, Ronneby

      Vem hade då rätt? Jo, det var Pjotr! Grattis!

      Denna vas är alltså tillverkad av Marcolin i Ronneby. Artikelnumret är U-1 och den ingår i en serie med vaser, skålar och fat som alla har artikelnummer som börjar med U. Vem är då U? Enligt en artikel i en amerikansk glastidning så har bl.a. Rune Strand och Ulrik Nilsson designat för Marcolin. Kan man då förmoda att U står för Ulrik Nilsson!

      Jag bifogar ett par bilder ur en Marcolinkatalog från ca 1983.
      Som ni ser så står det U-1/1,16
      1 = klarglas, 16 = klarglas+ametist
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Hej!

        Kul att jag hade rätt

        Ulrik Nilsson....Har jag också läst och jag tror som du U = Ulrik ....
        Men jag hittar ingen information om denna man....Någon som vet här på pes?

        Mvh Pjotr

        Comment


        • #19
          Oj vad det blev tyst i tråden, inga kommentarer. Blev ni alldeles förstummade över att det faktiskt var Marcolin, Ronneby?

          Comment


          • #20
            jättevackra vaser!!!

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av SophieBirkén Visa inlägg
              jättevackra vaser!!!
              Håller med , Jättefina
              ________________________________________________________________________
              "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
              så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
              Då måste man ju nedvärdera nuet."

              Comment


              • #22
                Mjaa mest irriterad över att jag hade fel 2grr. om

                Kul att få se bildbevis snyggt va det åxå

                Comment


                • #23
                  Hirvi... jag får väl tacka och ta emot för att du trodde jag var skyldig.. men vi gör faktiskt en version som liknar U-11/16 så helt fel va det ju inte..

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av mi.ke. Visa inlägg
                    Hirvi... jag får väl tacka och ta emot för att du trodde jag var skyldig.. men vi gör faktiskt en version som liknar U-11/16 så helt fel va det ju inte..
                    Hade en känsla för det mi.ke!
                    Funderar om ni har en förblåsarform med dessa skåror i
                    som gör blåsorna vid andra anfånget glas, borde vara så
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                    Comment


                    • #25
                      Nix... svinkall post och sen trycks blåsorna in framifrån. om du ska behålla luftspalterna med räffelform så måste man nästan kränga över en post.. (som på ariel) men då får man inte med färgen.. tror du hänger med...

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av mi.ke. Visa inlägg
                        Nix... svinkall post och sen trycks blåsorna in framifrån. om du ska behålla luftspalterna med räffelform så måste man nästan kränga över en post.. (som på ariel) men då får man inte med färgen.. tror du hänger med...
                        Det tog faktiskt en liten stund, lade pannan i djupa veck,
                        sedan kom det, kan vara svårt att förklara glas på ett papper
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                        Comment


                        • #27
                          mi.ke.

                          Vet du vem Ulrik Nilsson är som designat denna vas

                          mvh Pjotr

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av nyfyr Visa inlägg
                            Oj vad det blev tyst i tråden, inga kommentarer. Blev ni alldeles förstummade över att det faktiskt var Marcolin, Ronneby?
                            Snygg vas U-1! Hela U-serien är jättefin, jag skulle gärna lägga vantarna på en klarglas/ametist-vas ur denna serie!
                            Hoppsan, det blev nog lite tyst i tråden när du hade avslöjat vilket glasbruk det var! Vill du fortsätta prata U-1/Marcolin så kontakta gärna mig. Vill du däremot prata U2 så kastar jag in handduken direkt, får erkänna att jag inte är så hemma på dom!

                            När Hirvi gissade på mi.ke. så var han lite inne på rätt spår!
                            mi.ke. är redan i unga år mycket skicklig på det han gör, mi.ke. har bl.a. lärts upp av mästaren Benito Marcolin.


                            " Som femte generationen i branschen har han mycket kunskap att luta sig emot. Farfars far, jobbade ihop med Edward Hald och Simon Gate på Orrefors glasbruk. Farfar som var instruktör på Orrefors byggde en hytta i miniatyr för att Mikael skulle kunna leka glasblåsare redan som liten pilt. Pappa Lars är fortfarande verksam och samarbetar med Mikael och vid tillfälle kan farbror Jan, tidigare verksam på Orrefors, hjälpa till om det krisar. Sist men inte minst finns den tidigare anställde, mästaren Benito Marcolin, tillgänglig per telefon. Han är den som lärt upp Mikael med tekniker som härstammar från hans hemtrakter i Murano utanför Venedig. "

                            Avslutar med några fler Marcolin-vaser. OBS! Detta är inte ur U-serien.


                            .
                            Bifogade filer

                            Comment

                            Working...
                            X