Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gullaskruf Konstglas [ID: William Stenberg]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Dom här orenheterna i glaset bör ha sin förklaring
    troligen hur den är gjord
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

    Comment


    • #17
      William Stenberg började med tekniken för dubbelpressat redan på Transjötiden, precis som cjf nämnde, alltså tidigt 1920-tal, men då, på den tiden, tillförde man också luft. Problemet som senare uppstod var en kombination av tid, ca 40 år förflöt till nästa dubbelpressning, och av att halva patentet var borta. Man kom helt enkelt inte riktigt ihåg hur man gjorde, utan man experimenterade sig fram med dubbelpressningen, allt enligt Marianne Stenberg-Andersson, dottern till William som ikväll bjöd på ärtsoppa med punch.

      Hon visade några gamla mycket tunna, fina dubbelpressade skålar, men tyvärr hade jag inte kameran med.
      knappast meningslöst.

      Comment


      • #18
        Så med andra ord är dessa antagligen gjorda på 60-talet. Hälsa och tacka för informationen...och ta för guds skull med kameran nästa gång!

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
          Så med andra ord är dessa antagligen gjorda på 60-talet.
          Men dock senast 15/9 1961 då 76 årige, fortfarande i verksamhet, William Stenberg gick bort. Samma år fyllde Arthur Percy 75 år.
          knappast meningslöst.

          Comment


          • #20
            Får bidra med en bild på min lilla pjäs. Skulle tro att denna är från första vändan, möjligen till och med från Transjö-tiden...
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
              Får bidra med en bild på min lilla pjäs. Skulle tro att denna är från första vändan, möjligen till och med från Transjö-tiden...
              Jättevacker!
              I’m a real mean bitch!

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                Får bidra med en bild på min lilla pjäs. Skulle tro att denna är från första vändan, möjligen till och med från Transjö-tiden...
                Japp, den är från första vändan, Transjötiden. MSA har en med liknande dekor. Grattis till den fina pjäsen.
                knappast meningslöst.

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av guygil Visa inlägg
                  såååå häftiga skålar... vill ha
                  Den ligger på Tradera nu, så det är bara att köpa den.

                  Ännu en gång har man lämnat ut gratisinformation till säljare. Detta börjar bli riktigt tråkigt!
                  knappast meningslöst.

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av Raoul Karlsson Visa inlägg
                    Den ligger på Tradera nu, så det är bara att köpa den.

                    Ännu en gång har man lämnat ut gratisinformation till säljare. Detta börjar bli riktigt tråkigt!
                    Du är inte ensam om detta. Men ett Forum som detta har ju som uppgift att söka svar!
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • #25
                      Ursprungligen postat av Raoul Karlsson Visa inlägg
                      Den ligger på Tradera nu, så det är bara att köpa den.

                      Ännu en gång har man lämnat ut gratisinformation till säljare. Detta börjar bli riktigt tråkigt!
                      Om du känner dig orättvist behandlad så får jag be om ursäkt. Jag brukar att försöka ge och ta information här på forumet och jag hoppas att det är det som forumet är till för. Att man sedan ibland säljer av lite prylar då och då för att finansiera andra inköp och då använder kunskap som inhämtats från detta forum eller via andra källor är i mina ögon helt OK. Det är i varje fall min filosofi.

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                        Får bidra med en bild på min lilla pjäs. Skulle tro att denna är från första vändan, möjligen till och med från Transjö-tiden...
                        cjf den var mycket vacker. Jag skulle nog tagit fel om jag sett en osignerad och omärkt
                        Hälsn Lasse

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                          cjf den var mycket vacker. Jag skulle nog tagit fel om jag sett en osignerad och omärkt
                          Hälsn Lasse
                          Ärligt talat, det hade jag med, om det inte varit för en kunnig god vän! I samma rop fanns för övrigt ett kruthorn i glas som jag visat här tidigare, och som ganska snabbt därefter fick ett bättre hem...

                          Comment

                          Working...
                          X