Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gullaskruf Konstglas [ID: William Stenberg]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gullaskruf Konstglas [ID: William Stenberg]

    Fick idag tag på en skål signerad "W Stenberg G-f". Hade riktigt dålig koll på att Gullaskruf även gjort "rent" konstglas. Skålen är gjort i ett tjockväggigt glas och tankarna går åt Graalhållet vad gäller tekniken (rätt lik Lindstrands Colora, nu när jag ser på den förresten). Får väl lägga in bilder ikväll om jag nu kan ta några i mörkret när jag kommer hem. Men i alla fall så vore det kul att få veta lite mer om konstglaset från Gullaskruf.

  • #2
    Även om jag inte kan se den framför mig så känns det som en av Stenbergs dubbeltryckta alster, jag har en liten sådan själv hemma. Om jag fattat det rätt så är din liknelse vid graal-glaset inte dum, samma princip i botten fast här pressar man glaset i flera omgångar istället. Såvitt jag hört var det här en teknik han började experimentera med redan på Transjö.

    En bild vore verkligt spännande!

    Comment


    • #3
      Här kommer lite bilder. Som vanligt så är de ej så spännande då jag inte har varken fototält eller dagsljus just nu. Hoppas att ni håller tillgodo ändå. Kan väl tillägga att den har en diameter på ca 17 cm och en höjd på ca 9 cm.
      Bifogade filer
      Last edited by E.B.; 2009-01-15, 06:32.

      Comment


      • #4
        Ojjj den var fin..grattis

        Comment


        • #5
          mycket fin skål

          Comment


          • #6
            cjf menar helt rätt, men det kallades dubbelpressat.
            knappast meningslöst.

            Comment


            • #7
              Här är några fler exempel på Stenbergs dubbelpressade.
              Bifogade filer
              knappast meningslöst.

              Comment


              • #8
                Jahaja..trodde inte att det gick att torska dit på Gullaskruf än jag redan gjort--men joodå det var tydligen fullt möjligt...jättefina..

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Raoul Karlsson Visa inlägg
                  Här är några fler exempel på Stenbergs dubbelpressade.
                  Helt otroligt vackra.
                  ________________________________________________________________________
                  "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
                  så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
                  Då måste man ju nedvärdera nuet."

                  Comment


                  • #10
                    såååå häftiga skålar... vill ha

                    Comment


                    • #11
                      Vad lite man vet, dubbelpressat glas hade jag aldrig hört talas om och jag har lite svårt att se hur det praktiskt går till. Men jag antar att man pressar två olika delar och sedan tillför luft och formar......eller? Mycket vackra skålar, speciellt den översta som är lite Ravennainspirerad. Vad pratar vi för tidsperiod för dessa skålar?

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Raoul Karlsson Visa inlägg
                        cjf menar helt rätt, men det kallades dubbelpressat.
                        Hm, host, ja, det gör jag ju... (fast jag har hört termen dubbeltryckt från kunniga källor)


                        Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                        Vad lite man vet, dubbelpressat glas hade jag aldrig hört talas om och jag har lite svårt att se hur det praktiskt går till. Men jag antar att man pressar två olika delar och sedan tillför luft och formar......eller? Mycket vackra skålar, speciellt den översta som är lite Ravennainspirerad. Vad pratar vi för tidsperiod för dessa skålar?
                        Rimligen är detta något som Stenberg började med rätt snart efter starten 1927, eftersom han ju redan hade börjat formge glas med denna teknik innan dess. Men detta är bara en teori, vet du mer Ralle?

                        Angående tekniken så är det bäst att avvakta någon kunnigare än jag. Jag har fått den förklarad för mig flera gånger, men jag har ännu inte nått den kunskapsmognad att jag vågar mig på att förklara (så jag har nog helt enkeelt inte begripit den helt...)

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                          Hm, host, ja, det gör jag ju... (fast jag har hört termen dubbeltryckt från kunniga källor)
                          Man tillverkade pressat glas sk pressglas på Gullaskruf. Denna modell pressades 2 gånger, därav namnet dubbelpressat, och det är det enda namn jag hört och sett, men det är klart, jag rör mig bara bland de som höll på med det, och vad vet de? Synd att jag klippte bort texten när jag bifogade bilderna.
                          knappast meningslöst.

                          Comment


                          • #14
                            Vore kul att få en liten vink om dubbelpressteckniken,
                            vet inte riktigt hur jag skall börja tänka,
                            sedan faller nog bitarna på plats
                            Hirvi
                            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                            Comment


                            • #15
                              Fick till lite bättre bilder idag. Färgerna spelar lite spratt, den går mer åt det blåa än gröna hållet. Men jag säger som Hirvi, jag förstår inte hur det gått till riktigt med tekniken.
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X