Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Reijmyre Sargasso [ID: Paul Kedelv, Reijmyre, Sargasso]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
    Off topic - jag gillar din tankedevis.
    Tack, din är ju lite trevligt klurig också ! Men så sant.
    Association är grunden i kommunikation

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Jaspis Visa inlägg
      Ja, nu har solen gått både upp och ned men här är några bilder iaf på askkopp/skål i samma teknik. 3 skikt,botten limegrönt sedan klar o så limegrönt igen. 14 gånger 14 och 7,5 cm hög. Etikettmärkt Rejmyre.
      Ja, det är väl inte mycket tvekan, man kan nog säga att ljusstakarna måste vara Reijmyre, så oerhört lika utfrån vad jag kan se på bilderna! Tack för den avgörande informationen Jaspis
      http://www.porslinsbloggen.se/

      Comment


      • #18
        Hejsan!
        Jag är övertygad att Harley har rätt. Sargasso av Kedelv gjordes i både grönt och blått. Tallens ljusstakar och Jaspis askfat/skål är med all säkerhet Sargasso av Kedelv. Hirvis vackra iskuber är inte Sargasso men mycket fina. Kedelv arbetade för Reijmyre 1956-77 där han gjorde serierna Harlekin, Sari och Sargasso.
        Här kommer en länk med lite saker från den gröna serien, ska se om jag hittar lite i blått också.


        Här kommer skålen i blått:


        Mvh Simco

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
          Hejsan!
          Jag är övertygad att Harley har rätt. Sargasso av Kedelv gjordes i både grönt och blått. Tallens ljusstakar och Jaspis askfat/skål är med all säkerhet Sargasso av Kedelv. Hirvis vackra iskuber är inte Sargasso men mycket fina. Kedelv arbetade för Reijmyre 1956-77 där han gjorde serierna Harlekin, Sari och Sargasso.
          Här kommer en länk med lite saker från den gröna serien, ska se om jag hittar lite i blått också.


          Här kommer skålen i blått:


          Mvh Simco
          Tack för länkarna, det var speciellt kul att se skålen i blått!
          http://www.porslinsbloggen.se/

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
            Tack för länkarna, det var speciellt kul att se skålen i blått!
            Bara kul att kunna bidra! Ljusstakarna kommer att bli jättefina med tända ljus i när glasskikten reflekteras av ljuslågan.

            Trevlig kväll!

            Comment


            • #21
              Givetvis har Harley rätt och några till med honom, visst är det Paul Kedelv som är mannen bakom serien Sargasso.

              Produkterna gjordes "uppockner" i hyttan, man fångade an glas och lät det rinna ner i en form av grafit, detta innebar att man kunde blanda färgen på glaset. Man tog t.ex. först lite blått och därefter lite klart glas och så lite blått igen tills att formen blev fylld.
              Därefter fäste men en puntel i botten, öppnade formen och värmde produkten i en värmugn så ytan blev blank. Ni som har en Sargasso kan se att hela botten är planslipad vilket beror på att det blev ett stort och vasst märken efter punteln som måste slipas bort.

              Var personligen bekant, för att inte säga god vän med Paul Kedelv och hans fru Anna-Britta.

              Comment


              • #22
                Härlig tung skål

                Den här tunga skålen undrar jag om någon ev kan veta vart den härstammar ifrån. Skulle också vara intressant att veta ev teknik. Det färgade glaset känns pålagt i olika lager då man kan känna samma skarv både på insida och utsida som löper exakt med varandra i olika "bitar"
                9,5cm hög. 17cm bred över öppningen och 2,4kg tung.
                Bifogade filer
                Pes är mitt google.

                Comment


                • #23
                  det är en läcker sargassoskål av paul kedelv från rejmyre du fått tag på grattis.......kan tilläggas att det är 1960 tal och jämte serien "sari" så var "sargasso" kedelvs egna favoriter av det glas han designat
                  Last edited by Kaptenen; 2011-08-05, 23:47.
                  behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
                    det är en läcker sargassoskål av paul kedelv från rejmyre du fått tag på grattis.......kan tilläggas att det är 1960 tal och jämte serien "sari" så var "sargasso" kedelvs egna favoriter av det glas han designat
                    Stort tack Harley. Ska se om det ev kan finnas en signatur vid mynningskanten enl nedan länk. Har inte synat den så noggrant upptill.
                    Last edited by Kaptenen; 2011-08-05, 23:46. Anledning: Sammanfogat trådar och tagit bort citat och länk
                    Pes är mitt google.

                    Comment


                    • #25
                      Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
                      det är en läcker sargassoskål av paul kedelv från rejmyre du fått tag på grattis.......kan tilläggas att det är 1960 tal och jämte serien "sari" så var "sargasso" kedelvs egna favoriter av det glas han designat
                      Ur Östergötland 1969: Meddelanden från Östergötlands och Linköpings stads museum

                      Paul Kedelv, modell Sari, Reijmyre
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Nya kunskaper inom glasets skönhet !

                        Mycket vacker glasteknik, o i min smak, helst den blå.

                        Sargasso, tänk, vad jag får lära. Det var intressant med en

                        enkelt beskriven teknikbeskrivning, TACK, ni som bidrog.

                        wastisdas, grattis till en mkt speciell skål
                        Last edited by Kaptenen; 2011-08-05, 21:22. Anledning: Sammanfogat trådar

                        Comment


                        • #27
                          Tack Annestig.
                          Pes är mitt google.

                          Comment

                          Working...
                          X