Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tennburk.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tennburk.

    Hej igen.

    Det här är en sak som jag lekte med när jag var liten. Vi tävlade i något som vi kallade för "loppan". Det gällde att med hjälp av de längre markerna sprätta de mindre i varsin kopp. Men visst är det för bridge som dom egentligen ska användas? Är det någon som vet, det vore också roligt att få veta om märkningen under säger något om ålder, land, osv.

    Mvh/Urban




  • #2
    Det är en virapulla och används till att förvara markerna i vid viraspel. Din var en modell som jag aldrig sett och den skulle sitta fint i min lilla samling. Den är i alla fall tillverkad av Guldsmedsaktiebolaget
    Nej, det är inget loppspel.

    Comment


    • #3
      en sådan där mackapär har jag med ,som farmor hade en gång i tiden...vi spelade också loppspel med markerna ... min är dock inte i tenn ...snarare rostfritt eller nysilver ....borde nog putsa den lite ...inga stämplar

      Comment


      • #4
        Dom finns i bakelit, isolit, bleckplåt, silver, majolika ja nästan vadsomhelst (och man hittar dom på tradera om man söker på loppspel eller askkopp )
        Nej, det är inget loppspel.

        Comment


        • #5
          Hej och tack.

          Hittade den här sidan när jag Googlade på Viraspel.
          http://www.brusdata.se/Vira/.
          Har aldrig hört talas om Viraspel förut.

          Mvh/Urban

          Comment


          • #6
            Ta en titt på budtabellen. Den ger en vink om varför man gick över till bridge på 20- talet
            Nej, det är inget loppspel.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Mochens_gubbe Visa inlägg
              Ta en titt på budtabellen. Den ger en vink om varför man gick över till bridge på 20- talet
              Jaha du, den där budtabellen säger mig lika mycket som som Kinesiska.
              Jag kan inte ett jota om bridge heller, men "finns i sjön" brukar jag spela med mina barnbarn

              Mvh/Urban

              Comment

              Working...
              X