Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Omvikt..invikt ..utvikt kant???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av mi.ke. Visa inlägg
    Här kommer en bild på invikt kant med luftspalt...
    mi.ke.
    Du har en häftig avatar.
    Jag tycker mej ha sett liknande nyligen.
    Har du lust att lägga in en stor bild?

    Comment


    • #32
      Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
      mi.ke.
      Du har en häftig avatar.
      Jag tycker mej ha sett liknande nyligen.
      Har du lust att lägga in en stor bild?
      mi.ke. presentarade en bild här i inlägg 27 på tråden "Konstglas i all ära": http://www.precisensan.com/antikforu...s+%E4ra&page=3.

      Tekniken beskrevs i inlägg nr 52 och 53: http://www.precisensan.com/antikforu...s+%E4ra&page=6

      Comment


      • #33
        Tack för det.

        Comment


        • #34
          Det kan jag väl göra!
          Bifogade filer

          Comment


          • #35
            Otrooooligt vackert.
            Tackar.

            Comment


            • #36
              Oj oj ojjj..va fint

              Comment


              • #37
                Mikael Kenlind (mi.ke.) och Studioglashyttan Vas Vitreum i Vadstena behandlades här: http://www.precisensan.com/antikforu...light=Vadstena.

                Comment


                • #38
                  Intressant.
                  Det är förvånande vad fort man glömmer.
                  Jag funderade just över varför jag fick mail med vårnytt ifrån VasVitreum.

                  Comment


                  • #39
                    Vas Vitreum i Vadstena

                    Här finns hemsidan med massor av exempel på deras glas m.m.

                    I 120 år har vår familj arbetat med glas i Sverige. Glasbruket Vas Vitreum drivs idag av fjärde och femte generationens hantverkare. Hos Vas Vitreum hittar du ett brett utbud av exklusiv glaskonst samt tidlösa inredningsdetaljer. Fri frakt över 499 kronor. - Scandinavian Design Handmade in Sweden

                    Comment


                    • #40
                      För att återvända till trådens tema om vikna kanter: ett par ljusstakar som Knut Bergqvist formgav och tillverkade vid Orrefors Glasbruk 1927.

                      Mäster Knut gjorde dem till familjens julbord i villa Bergklinten på Orrefors; osignerade. Fotens kant är omvikt neråt, inåt, och har luftspalt. Höjd 21,3 cm och fotens diameter 14,5 cm.

                      Ett exemplar i rödbrun färg gav han till Agnes Hellner. Den är försedd med lös ljusmanschett, har katalognr 212 i hennes samling och är signerad Orrefors 1927 KB; se boken Kärlek till glas.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Rebello; 2009-03-29, 18:44.

                      Comment


                      • #41
                        Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                        Här finns hemsidan med massor av exempel på deras glas m.m.

                        http://www.vasvitreum.se/
                        Nu kan vi se mi.ke. mf på film i glashyttan i Vadstena (trevligt)
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
                          Kan någon berätta för mig om dessa två vaser jag fyndade idag...härligt blåa både med omvikt kant..men den ena vikt inåt den andra utåt..vet någon upphovsman eller namn eller något om den???
                          För att gå tillbaka till ursprungsfrågan ser vas nr 2 ut som Hovmantorp. Min är 18 cm och är etikettmärkt.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #43
                            Nämen se där..verkligen roligt att få svar..tack Kaptenen. Funderar vidare på vilken av mina två som e identisk med din.. De har ju olika tjocklek på botten..

                            Comment


                            • #44
                              Även jag har fått med mig en sak med invikt kant och luftspalt runt öppningen.
                              Jag fick själv erfara hur svårt det är att fota inviket, utvik kanske är lite lättare?
                              Det var kul att se Kaptenens vas med etikett från Hovmantorp samt de andra invikta föremålen. Jag tycker att det känns som att min skål skulle kunna ha lite ålder. Botten är lite konkav, det finns en del slitage på undersidan och någon orenhet i glasmassan.
                              Det är riktigt svårt att bedöma ålder tycker jag, vad tror ni glaskännare om denna?

                              Click image for larger version

Name:	Grön skål.jpg
Views:	1
Size:	47,0 KB
ID:	518550Click image for larger version

Name:	Grön skål 1.jpg
Views:	1
Size:	51,7 KB
ID:	518551Click image for larger version

Name:	Grön skål 2.jpg
Views:	1
Size:	42,6 KB
ID:	518547Click image for larger version

Name:	Grön skål 3.jpg
Views:	1
Size:	41,2 KB
ID:	518548Click image for larger version

Name:	Grön skål 4.jpg
Views:	1
Size:	52,2 KB
ID:	518549

                              Comment


                              • #45
                                I dag när jag sökte efter något helt annat dök jag på min skål med invikt kant på en mycket trevlig blogg.
                                Bilderna är tagna av blogginnehavaren, La mômes Old fashioned, på Reijmyres glasmuseum. Formgivaren till min skål är Paul Kedelv och den tillverkades som sagt vid Reijmyre.

                                Jag passar på att göra lite reklam för "La mômes Old fashioned". En trevlig blogg, kika gärna in där för fler bilder från glasmuseet.

                                Reijmyres skorsten i morgonljuset Vi tog en liten tripp ner i Sörmland för att spana in lite klättring några dagar, och hamnade i Rejmyre...


                                Foto:"La mômes Old fashioned", Jenny Bäckström
                                Click image for larger version

Name:	Paul Kedelv Reijmyre.JPG
Views:	1
Size:	42,1 KB
ID:	523089Click image for larger version

Name:	Paul Kedelv.jpg
Views:	1
Size:	54,2 KB
ID:	523088Click image for larger version

Name:	Paul Kedelv2.jpg
Views:	1
Size:	71,9 KB
ID:	523090

                                Comment

                                Working...
                                X