Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Upsala-Ekeby Karlskrona, men sen då?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Upsala-Ekeby Karlskrona, men sen då?

    Hej!

    Jag har tagit på mig att ta reda på lite information om en arveservis som mina föräldrar nyligen plockat ner från vinden för att börja använda.
    Som jag har förstått det var tanken med informationen att kunna hitta likadant porslin för att komplettera servisen.

    Hur som hellst, här kommer ett försök till att beskriva servisen, eller, jag tänkte beskriva en tallrik, sen kan jag beskriva ytterligare delar om det behövs...

    Jag börjar med stämpeln i botten: (se även bild)
    Det står UPSALA-EKEBY högst upp välvt ovan en krona
    Under kronan finns ett ankare med bokstäverna K & P på respektive sida
    Därunder står det KARLSKRONA
    och längst ner finns ett gement N

    Jag tror att jag förstår vad allt utom det gemena N:et innebär.

    Då går vi vidare till ovansidan: (se bilderna)
    Jag skulle (med min begränsade florakunskap) säga att de åtta blomstermotiven (två olika, fyra av varje, varannan längs hela kanten) föreställer en respektive två styvmorsvioler.
    Längs hela kanten får även en guldrand (alla blommor och även stämpeln är i guldfärg)
    Tallriken är förutom den yttersta centimetern helt slät.
    Den är ca. 24 cm i diameter.

    Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde dela med sig av information.

    PS. jag har redan försökt leta här på forumet, men jag kan ju självklart ha missat något....

    PS2. ber om ursäkt för bildkvalitén, hade bara webcam att tillgå.
    Tack vare den är motivbilderna spegelvända, men men...
    Bifogade filer

  • #2
    En av hundratals anonyma serviser som Karlskrona-fabriken spottat ur sig under sin tid i Uppsala Ekeby-koncernen. Enklaste sättet att komplettera är att sätta in en fotoannons i en antiktidning och hoppas att någon känner igen den. Eller skicka ett mail till Christina Öberg på Utsigten antikaffär i Karlskrona. Där är det nog störst chans att hitta kompetteringsdelar.

    Comment

    Working...
    X