Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Boris Stojkov

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Boris Stojkov

    En jobbarkompis har en fråga om en figurin från Gustavsberg. Den är gjord av Bengt Berglund. Hon (Maria) vill veta när den är gjord och vad den kan vara värd och allt annat ´som kan vara av intresse Figurinen är c:a 10 cm hög och signerad Boris 1.
    Bifogade filer

  • #2
    Tror att denna är samtida med Berglunds "Rosettsten" som producerades i slutet av 1960-talet. Har inte sett denna fågelvariant tidigare.
    "Rosettstenarna" och "Kultstenarna" var tänkta som brevpressar.

    Mer om Berglund och kultstenarna här:
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Glömde tacka för svaret. Utskrivet och överlämnat till Maria som givetsvis också tackar.. Nu går jag hem igen.(Jag går till jobbet och lånar dator när jag inte jobbar.)

      Comment


      • #4
        Jag har för mej att var Boris Stojkov (res för felstavning av efternamnet) som hade gjort den eller har jag helt fel i mina anteckningar?
        I’m a real mean bitch!

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
          Jag har för mej att var Boris Stojkov (res för felstavning av efternamnet) som hade gjort den eller har jag helt fel i mina anteckningar?
          Även jag har det i mina anteckning! Min man är ett fan av Stojkovs verk som han har gjort i egen verkstad, han har hittat 3 stycken hitills.(alla lika hemska men han gillar dem)
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

          Comment


          • #6
            Hmm. Stojkov? Aldrig hört talas om. Var han verksam vid Gustavsberg?

            Här är en länk till den snarlika rosettstenen:
            Form1900 är för både stora och små företag. Oavsett storlek av bolag eller företag som man har så är denna sida ämnad för just det. Enkelt och smidigt!
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #7
              Här attributeras en "Boris 4" till Berglund:
              Form1900 är för både stora och små företag. Oavsett storlek av bolag eller företag som man har så är denna sida ämnad för just det. Enkelt och smidigt!
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #8
                Kanske skulle göra ett förtydligande, designen är Berglunds men Stojkov gjorde dem på Gustavsberg.
                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                  Kanske skulle göra ett förtydligande, designen är Berglunds men Stojkov gjorde dem på Gustavsberg.
                  Nu förstår jag inte riktigt.
                  "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                  Konfucius

                  Comment


                  • #10
                    Tydligen inget bra förtydligande! Stojkov arbetade åt Berglund och gjorde dessa figurer precis som Kåge och Lindberg hade sina speciella arbetare.
                    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                    Comment


                    • #11
                      Visar en av de som han har samlat på sig, han har hittat 3 på 10 år!Om det inte vore för att jag tycker om glasyren skulle han få ha alla på kontoret
                      Bifogade filer
                      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                      Comment


                      • #12
                        åh jag tycker den var jättevacker!

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                          Visar en av de som han har samlat på sig, han har hittat 3 på 10 år!Om det inte vore för att jag tycker om glasyren skulle han få ha alla på kontoret
                          Jättefin glasyr! När man Googlar på Boris Stojkov får man inte upp något vettigt, vem är han egentligen?
                          I’m a real mean bitch!

                          Comment


                          • #14
                            HEj !

                            Serien BORIS är formgiven av Boris Stojkov och kom i produktion i hans namn. Stojkov var Berglunds assistent i ateljén från 1964 och flera år framöver. Han anammade uttrycket i Berglunds teknik att pressa leran.
                            Men Boris-serien som innehåller fem olika djurfigurer är föreställande - det är olika specifika djur som förebild. Ekorre, fågel, fisk, myrslok, igelkott.
                            Berglund arbetade abstrakt, även om han hamnade i djurfällan några få gånger.

                            Comment


                            • #15
                              jag börjar med att ursäkta trådkapningen. jag fastnade i den pga att ni diskuterade B stojkov.

                              min farmors far (möller) jobbade på gustavsberg först som tidstudieman senare med utvecklingen av plast kolektionerna och konstnärsateljèerna och var nära vän med många av konstnärerna. därav finns det endel "udda" saker i släktens ägo som kommit som gåvor från fabriken eller konstnärerna själva.

                              jag har i min ägo en 25 cm hög skulptur skuren i ett koben (el liknande)
                              troligen är den unik. den är i vilket fall handskuren ur solidt ben och står på en platta av ek märkt med B Stojkov 1977.

                              runt om benet är det skuret 3 ansikten (möjligen självporträtt). den kan tyckas lite makaber men som jägare blev jag helförtjust i den direkt.

                              frågan är: vet någon var man kan hitta mer information om stojkov och ev om denna lilla skulptur? gärna info om hela hans lilla serie då jag är en av dem som gillar det udda.

                              om stojkov själv vat jag bara att han efter en tid på gustavsberg slyttade tillbaks till sitt hemland. (bosnien tror jag) om jag hittat rätt info blev han arkitekt och professor, men det är jag inte säker på.
                              Bifogade filer
                              Last edited by klasb; 2010-02-15, 00:06.

                              Comment

                              Working...
                              X