Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Cirkusdirektören Rhodin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hej Rhodin.

    Tack för ditt engagemang. Själv vet jag ju inte något ang. upphovsmännen bakom dessa tavlor och det är just därför som jag har ställt frågan på detta forum. Med hjälp så har jag fått kontakt med Tedde Rhodin som visade sig vara en mycket trevlig och hjälpsam person. Vi har pratat med varandra flera gånger på telefon och brevväxlat en par gånger också. Han har skickat två handskrivna brev där han berättat om tavlorna och vem som har målat vad men jag ska ta kontakt med honom igen och fråga på nytt vad som gäller.

    Mvh/Urban

    Comment


    • #17
      Lite sent om sider...

      Målaren Rhodin ska enligt uppgifter jag fått vara ett av barnen till Alessandro (Alex) från hans första äktenskap. Det ska visst ha gått så långt att fadern och barnet kom i polemik och blev ovänner pga att Alex ansåg att man försökte rida på hans namn genom att signera allt för snarlikt. Som följd av detta bråk ska sedemera barnet ha lagt till just "målaren" för att inte stöta sig mer med Alex.

      Jag skriver inte ut namnet på vem denna "målaren" var/är då Alex barn från andra äktenskapet, vilka jag även fått uppgiften från, var ganska så unga när detta skedde och de är inte 100% säkra på vem av deras halvsyskon som det nu var frågan om.

      Målningarna är även väldigt lika Alex målningar i stilen vilket möjligen kan ha spätt på dispyten då detta och en allt för lika signatur gjorde det svårt att skilja konstnärerna åt.

      Tavlan är jättefin och jag hoppas att du är lika nöjd med den även om det nu inte var Brazil Jack som målat den.

      Comment


      • #18
        Gissar på Tage Rhodin.
        http://www.metropol.se/auctions/detail.asp?og={6E299E6A-655F-11D9-A3ED-00034732C930}

        Comment


        • #19
          Ytterligare en målning signerad Alexander Rhodin, daterad 1928.

          Ropade hem denna på auktion för blev förtjust i motivet. Signaturen skiljer sig från Alessandros, men kanske den är målad av någon i samma Rhodin-släkte?

          Finns ett par klubbslag med samma signatur att hitta på nätet, bl a den i Bukowskis-länken nedan.



          Click image for larger version

Name:	Rhodin.jpg
Views:	1
Size:	100,3 KB
ID:	576551Click image for larger version

Name:	Rhodin_sign.jpg
Views:	1
Size:	133,7 KB
ID:	576552

          (ser att bilden vrider sig av ngn anledning men kan ej göra något åt det..)

          Comment

          Working...
          X