Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sala Kakel- och keramikfabrik, C H Lundgren, Sala

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Sala Kakel- och keramikfabrik, C H Lundgren, Sala

    Det har ju varit en del teman med olika keramiktillverkare här på PES, och nu kan det väl vara dags för Sala. Hoppas bara att det blir flera som bidrar med bilder.
    Enligt en artikel i Sala Allehanda den 13/3 1993, så startades Sala kakel- och keramikfabrik av Carl Hildor Lundgren och hans bror Gustav 1904.
    Brodern Gustav flyttade dock efter ett år till Västerås, och öppnade där en affär som sålde kakelugnar från fabriken.
    Från början var det kakelugnar som tillverkades, men så småningom blev det mer och mer prydnadskeramik.
    När fabriken brann 1932, upphörde verksamheten
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-23, 11:06.

  • #2
    Några till vaser:
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Skulle gärna bidra med bilder men varbergstämplade vaser tror jag aldrig mig ha sett och Salavaserna som har funnits till salu har varit naggade och då avstår jag. Men sluta inte visa för keramiktrådarna läser jag om och om igen, speciellt nu då inköpen har varit 0.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

      Comment


      • #4
        Undrar om Lundgrenarna som startade Sala kan vara släkt med PH Lundgren i Stockholm tro? De sysslade ju också mestadels med kakelugnar. Har tyvärr inget från Sala....än.

        Comment


        • #5
          Inte är det väl omöjligt att Lundgrenarna var släkt.
          Det fanns faktiskt en B H Lundgren i Västerås också. http://libris.kb.se/bib/9195718
          Jag har lyckats få tag i priskuranter från B H och P H i Stockholm samt B H i Västerås, men tyvärr inte från C H i Sala.

          Visar några till Sala-vaser.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Bidrar med onaggad vas, som har en sammetslen yta att ta på.
            Ett stort fat finns också, men tyvärr i botten på någon bananlåda nånstans och än värre ofotad.
            Men den dyker nog upp framöver.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Roligt att se din vas, Gideon. Tack för det.

              Här kommer några till.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Slutligen visar jag denna vas.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Du har vackra Sala-ting, Bengt H!
                  Det vilar skön allmogekaraktär i dekorerna och verkstaden hade en skicklig glasyrmästare, i det att ytorna är lena att ta på.
                  Återkommer med fatet vid tillfälle och hoppas på fler alster från andra PES-deltagare, framförallt med nummer från det stora glappet mellan 109 och 932.
                  Det borde gå att vaska fram sambanden mellan Lundgrenarna som hos Anbytarforum?

                  Comment


                  • #10
                    Ett litet bidrag till Sala-tråden! Teburken är märkt Sala 117. Kanske skulle den haft ett lock, någon som vet? Eller kanske har det bara suttit en kork där?
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Roligt att se andra Sala-föremål än vaser. Tack för det, 1970.
                      Mycket fin burk.
                      Vet ju ingenting om ev. lock, men nog tycker jag att det ursprungligen borde ha funnits ett keramiklock även om övre kanten har dekorerats både in- och utvändigt.
                      Jag har sett bild på en liknande burk, och även denna saknar lock.

                      Angående min fundering i ett tidigare inlägg om B H Lundgren i Stockholm och Västerås har jag efter att läst boken "Den verkliga kakelugnen" av Margareta Cramér fått mer vetskap.
                      Bror Hjalmar Lundgren flyttade till Västerås 1893 efter att sonen Per Hjalmar tagit över verksamheten i Stockholm. I Västerås övertog B H en kakelfabrik tillsammans med sonen Josef. Denna fabrik drevs också fram till 1911.

                      Några uppgifter om släktskap mellan dessa Lundgrenar och dom i Sala har jag inte lyckats hitta.

                      Comment


                      • #12
                        Nu blir jag lite avundsjuk. Jag samlar Salakeramik sedan några år och har en hel del men Theburken saknar jag. Den ska ha ett pagodliknande lock enligt min gamla priskurant från 1930. kostade då 4,50:-

                        Comment


                        • #13
                          keramik - sala

                          Hej
                          Jag har en vas märkt Sala 111, i perfekt skick. Hur pass vanlig är den modellen? vad är den värd?

                          Comment


                          • #14
                            Dök på denna kruka i förra veckan.
                            Jag har inte sett den stansade signeringen tidigare.
                            Kanske kom den till i slutet av fabrikens verksamhetstid.
                            Krukans form och storlek överensstämmer med blomkruka 935/935E i en priskurant från 1930.

                            Jag tänkte skriva ner lite mer om Lundgren och hans fabrik, men tyvärr kan jag just nu inte hitta de tidningsartiklar från vilka jag ämnade ta fakta.
                            Återkommer med detta senare.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              I Göteborg hittade jag för någon vecka sedan denna ca 16 cm höga vas.
                              Står det 92 C eller 926 med en ofullbordad sexa? Vad R betyder vet säkert någon duktig PES:are
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X