Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Billiga pluntor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Billiga pluntor

    [ATTACH]32385[/ATTACH][/attach]

    Hejsan! Är det någon som vet när de här pluntorna var i ropet? De är alla olika till form och utseende. Den längst till vänster av de små är slätast och finast och har haft samma skruvkork som den intill.
    Det är möjligtvis inte så att någon av alla er hedersknyfflar i detta forum har en skruvkork över till pluntan till vänster?

    [attach][ATTACH]32384[/ATTACH]


    Den här med patentkork gissar jag på 40-tal. Kan den vara yngre? Vad säger expertisen?


    M.v.h.
    Olle M.

  • #2
    30-40-talet är en trolig tillverkningstid för dessa. Ska se om jag har ngn överbliven kapsyl!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      En del av dessa pluntor var målade av Jan Erik Garland Rit-Ola.
      Född 1905 enligt Wikipedia.

      Comment


      • #4
        Den med Kålle & Ada skulle jag tro är målad av Rit-Ola, hans stil.
        --eller hur det nu va.

        Comment


        • #5
          Är de målade för hand var för sig eller är det något slags etikett för massproduktion undrar jag vidare då.

          Comment


          • #6
            säkert snabbt tecknade för hand.

            Comment


            • #7
              Alltså, varje flaska är unik?

              Comment


              • #8
                Hej Olle! Tyvärr kan jag inte hjälpa Dig med korken, men här är en länk där dessa pluntor tidigare har varit uppe för diskussion:

                Comment


                • #9
                  I den hör Traderaannonsen så är en som liknar mittenflaskan ettiketerad mmed Johansfors.

                  Comment


                  • #10
                    Jag tackar samtliga för svar! Optimist som jag är (ibland) så tror jag att det kan finnas en möjlighet att hitta en repig och vattensjuk sådan plunta på loppis billigt med en blank och fin skruvkork som jag kan använda.
                    Last edited by Olle M.; 2008-12-28, 17:52.

                    Comment


                    • #11
                      Den nedre är av en typ som tillverkades i stora mängder på Hovmantorps (Nya) glasbruk in på 1950-talet. Det är riktigt att Ritola stod för en hel del av motiven.

                      Comment


                      • #12
                        RitOla - plunor.

                        En bild på två pluntor av RitOla, båda märkta med hans namn.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Stänkare? Nej tack!

                          -däremot tackar man inte nej till en jamare, mjau.
                          Denna lilla plunta försluts med naturkork till skillnad
                          från de övriga på tråden (patentkork resp. skruvkork).
                          Bifogade filer

                          Comment

                          Working...
                          X