Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Druvans mineralvatten

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Druvans mineralvatten

    Hittade denna mineralvattensflaska i en affär på hemmaplan idag.
    Finns det nån som kan säga nåt om flaskan i sig eller mineralvattenfabriken som det ursprungliga innehållet torde ha kommit ifrån?

    Texten på flaskan lyder:
    A/B DRUVANS
    MINERALVATTENFABR
    LINKÖPING
    INREG

    Flaskan har idealkorksmynning och är 24,5 cm hög och har en bottendiameter på 6 cm. Den är blåst i tvådelad form.
    Bifogade filer

  • #2
    Flaskorna finns gjorda både för hand och i maskin vid Borensbergs Glasbruk. Detta utesluter naturligtvis inte att de även tillverkats vid andra bruk, men just Borensberg ligger onekligen geografiskt bra till så det är tänkbart att de ensamma stått för fabrikationen.
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

    Comment


    • #3
      Ok. Ungefär hur vanligt förekommande är de? Den här är den enda jag sett.
      Flaskan andas väl lite 20-tal känns det som, eller kan det vara 30-tal rentav? Hur var det med Borensberg, munblåste de lite längre än de övriga?

      Comment


      • #4
        Minns jag rätt hade Borensbergs Glasbruk enbart munblåsning till någon gång under 1933. I mina trakter är flaskan ordentligt sällsynt, men om den ska gå att få tag på brukar chanserna öka desto närmare ursprunget man letar.
        --I de blindas rike är den enögde kung.--

        Comment


        • #5
          Då kanske känslan av 20-tal kan vara hyffsat rätt, känns inte så rimligt att den är tidigare. Och idealkorksmynningens historia är väl ändå ganska kort. Var det runt sekelskiftet 1900 den kom?
          Tack för hjälp!

          Comment


          • #6
            Mikael, de enda uppgifter jag kan förmedla nu om Druvan, är att vattenfabriken köptes av Centralbryggeriet 1941 och lades ner 1946.

            När vi ändå är inne på detta: finns det någon som har något att berätta om Gislaveds vattenfabrik? Fick tag på två vichyvattensflaskor med patentkork och hyfsade etiketter från denna fabrik.

            Comment


            • #7
              Tycker att det finns likheter i mönster mellan denna flaska som jag hittade i vintras "AB Hvetlanda marmeladfabrik". Jag har antagit att det varit saft i flaskan från början, kan det ha varit något annat tro? Någon som vet vilket bruk dessa flaskor gjordes, kan det vara samma som Druvan flaskans kanske?
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                E.B>>> Får känslan av att din flaska har några extra år på nacken i jämförelse med min, att dömma rent "grafiskt". Reliefen på din känns långt mer avancerad och framarbetad medans reliefen på min flaska känns ganska blygsam och sparsmakad.

                Per>>> Ok, försökte googla på Druvans mineralvatten, fick inte upp den minsta info om det.

                Comment

                Working...
                X