Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En annan gammal spegel med oliver?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jo.. dom flesta Oscar II tryck jag sett brukar sitta i enklare ramar - det ha har är i en vanlig ådermålad fururam - eller i guldbronserade ramar... tycker den här ser ut att vara i äkta bladförgyllning.
    Men Oscar II - trycken görs ju i en brytningstid - jag har sett Oscar II tryck från runt 1870-talet som setat hos officerarfamiljer med ganska påkostade ramar - Åhlén & Holm börjar ju sälja sina först 1899 - just under sena 1800-talet sjunker ju verkligen priserna på färglitografier och andra tryck snabbt...
    Sedan brukar ju inte speglar av det här formatet alls förekomma i bondehem. Ofta när det finns så stora speglar brukar jag ha erfarenheten att de då har köpt dem begagnade på auktion på ett säteri eller från någon annan ståndsperson...
    Skrivbiträden eller småhantverkare i städerna har ju i många fall mindre med pengar än bönderna, även om de i många fall har mer moderna hem... Men det kan kanske inte heller betraktas som medelklass?


    Är ju ett jätteämne, men kunde vara kul med lite intreriörer från olika samhällsklasser... så länge viol inte tycker vi förstör hennes tråd kunde vi ju fortsätta... Jag har väl dessvärre varit lite upptagen sista tiden, få se om jag lyckas hitta lite kul exempel, men andra får gärna fylla på så länge.

    Fast medelklass - det är väl kanske inte bönder? Fast en enkel stadshantverkare eller skrivbiträde har ju ofta haft mindre pengar - även om de kanske i många fall möblerat modernare...

    Comment

    Working...
    X