Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vinglas i blått. [ID: Gullaskruf, Hugo Gehlin]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Vinglas i blått. [ID: Gullaskruf, Hugo Gehlin]

    Det är för läbbigt att dricka något färgat ur dessa stålblå glas så nu ska de bli en julklapp till någon annan istället. Minnet sviker, jag vet egentligen varifrån de kommer men. Någon med bättre minne kanske kan leverera?
    Bifogade filer
    Så är det.

  • #2
    vet att jag sett den blå färgen på gullaskruf grejer

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av guygil Visa inlägg
      vet att jag sett den blå färgen på gullaskruf grejer
      Ja, tror att du har rätt, jag kan nog minnas att det var Gullaskruf. Tack!
      Så är det.

      Comment


      • #4
        Japp, bilden är tagen i en lite svår vinkel, men nog ser det ut att vara ett glas ur serien G 42/51, formgiven av Hugo Gehlin för Gullaskruf 1951. Färgen kallas indigo.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
          Japp, bilden är tagen i en lite svår vinkel, men nog ser det ut att vara ett glas ur serien G 42/51, formgiven av Hugo Gehlin för Gullaskruf 1951. Färgen kallas indigo.

          Tacka för upplysningen!
          Glaset är 15, 7 cm högt. Vet du hur många servisdelar det finns i serien?
          Så är det.

          Comment


          • #6
            Enligt kuranten finns det sex glas på fot (2.5 - 25 cl) och två selterglas (15 & 25 cl). Finns inga höjdmått, så jag vet tyvärr inte vilket av dem du har...

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
              Enligt kuranten finns det sex glas på fot (2.5 - 25 cl) och två selterglas (15 & 25 cl). Finns inga höjdmått, så jag vet tyvärr inte vilket av dem du har...
              Tack iaf! Ska som sagt ge bort dem och det är kul att kunna lämna över lite info.
              Så är det.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Annna Visa inlägg
                Tacka för upplysningen!
                Glaset är 15, 7 cm högt. Vet du hur många servisdelar det finns i serien?
                Du har nog det högsta glaset. Mätte lite snabbt på servisen dottern fick i ametist, så är glasen (ca) 15,5cm, 12,5cm, 9,5cm och 9cm.
                Det tillhör en kanna till servisen också.

                /Ralle i Södermanland
                knappast meningslöst.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Raoul Karlsson Visa inlägg
                  Du har nog det högsta glaset. Mätte lite snabbt på servisen dottern fick i ametist, så är glasen (ca) 15,5cm, 12,5cm, 9,5cm och 9cm.
                  Det tillhör en kanna till servisen också.

                  /Ralle i Södermanland

                  Tackar för klargörandet!
                  Så är det.

                  Comment


                  • #10
                    Elme glasbruk tillverkade exakt lika glas till IKEA i slutet på på 50 talet och början på 60 talet en hel serie snaps likör etc. Jag hade hela servicen på den tiden,har nu gått i arv till dottern.
                    na birger

                    Comment

                    Working...
                    X