Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gullaskruf, Isi - bringare?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Gullaskruf, Isi - bringare?

    Hejsan, jag försöker att något förstrött samla på mig delar av Lennart Anderssons servis "Isi" för Gullaskruf. Har nog skrivit om det någon gång förut här på forumet. Hursomhelst, jag undrar vilka typer av blandare och bringare det finns i serien. Själv har jag blandaren med propp (som har tre pipar) men har även sett en bringare utan handtag som har en pip, som i den här traderaauktionen: http://www.tradera.com/Blandare_Gull...ktion-78507476

    Har dock även sett en likadan bringare fast med två motstående pipar. Den ser ju ut att vara Isi på alla sätt, så det finns alltså två likadana men där den ena har en och den andra två pipar?

    Mycket tacksam för svar och spekulationer!
    Min avatar föreställer CH S*Silkwave's Good Choice, en rödvit cornish rex-hona. Cornish rex-katter och glas/porslin är ironiskt nog mina två passioner.

  • #2
    Det som finns såvitt jag vet är shakern (dvs. den stora med tre pipar) och kannan (den lilla med en hällpip som är på Tradera-auktionen). Någon annan del har jag inte sett till, vare sig i kuranter eller någon annan stans, men osvuret är som vanligt bäst... Har du nån bild på en med två pipar hade det varit spännande att se!

    Comment


    • #3
      Här är den gamla tråden:
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        cjf: Det är denna jag tänker på, är den inte Isi?


        Ballonggreven: Tack, ber om ursäkt att jag startat en ny tråd men ser nu att många av de länkar och bilder som refereras till är föråldrade (antika? ;-) ) så det kanske inte är så illa med en ny tråd ändå. Mina funderingar fick snurr igen när jag såg kannan ovan.

        Ska förresten lägga upp denna bild igen, från en auktion jag vann när jag startade den gamla tråden:


        Det visade sig att den märkliga kvadratiska saken var ett uppochnedvänt kuvertaskfat. Numera har jag tre stycken och de är tillverkade av Pukeberg. Vid närmare betraktande ser man också att strukturen är något annorlunda och grövre/djupare än Isi.
        Min avatar föreställer CH S*Silkwave's Good Choice, en rödvit cornish rex-hona. Cornish rex-katter och glas/porslin är ironiskt nog mina två passioner.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Dex Visa inlägg
          cjf: Det är denna jag tänker på, är den inte Isi?
          Det ser den onekligen ut att vara, men jag har som sagt aldrig sett den förut. Kanske Raoul kan sprida lite ljus över detta?

          Comment


          • #6
            Jag hämtar ficklampan, cjf.

            Denna mixer är inte från serien ISI.
            knappast meningslöst.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Raoul Karlsson Visa inlägg
              Jag hämtar ficklampan, cjf.
              Visste väl att man kunde lita på dig!

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Dex Visa inlägg
                Ballonggreven: Tack, ber om ursäkt att jag startat en ny tråd men ser nu att många av de länkar och bilder som refereras till är föråldrade (antika? ;-) ) så det kanske inte är så illa med en ny tråd ändå. Mina funderingar fick snurr igen när jag såg kannan ovan.
                NP.
                Du kan starta så många trådar du vill för mig. Jag trodde bara att du inte kunde hitta tråden.
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

                Comment


                • #9
                  Spännande, då klurar man ju på vad det kan vara för någon kopia. Är det vanligt med kopior på Isi, eller är det kanske rentav så att den strukturen inte är ifrån Lennart Andersson ursprungligen?

                  Den här kannan har ju Isis formspråk också.
                  Min avatar föreställer CH S*Silkwave's Good Choice, en rödvit cornish rex-hona. Cornish rex-katter och glas/porslin är ironiskt nog mina två passioner.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Dex Visa inlägg
                    Spännande, då klurar man ju på vad det kan vara för någon kopia. Är det vanligt med kopior på Isi, eller är det kanske rentav så att den strukturen inte är ifrån Lennart Andersson ursprungligen?

                    Den här kannan har ju Isis formspråk också.
                    Jag tror inte någon har patenterat mönstret och nästan alla glasbruk gjorde något i "skrovligare mönster" för att dölja dåligt glas. Vem som gjort vad först, vet jag faktiskt inte. Man ser mycket Isi, Isikub och Minikub ute, men sällan några liknande kopior.

                    Kan din mixer vara finsk?
                    knappast meningslöst.

                    Comment

                    Working...
                    X