Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Japansk sabel - märkt ???????

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Kunde vara intressant så att vi vanliga dödliga förstår vad ni talar om, ni som är experter.

    Comment


    • #17
      Det handlar om hur kineserna genom sin nyväckta industriella teknologi, sedan drygt tio år tillbaka, har börjat tillverka kopior av traditionella japansk blankvapen, som sedan säljs på marknaden i väst.

      Bakgrunden till de japanska blankvapnens historia, ryktbarhet, bruk och teknologi är uråldrig och komplex och du får själv sätta dig in i detaljerna genon att förslagsvis studera några av följande begrepp:
      Japansk samurajkultur.
      Japansk krigshistoria.
      Japansk metallteknik och smideskonst.

      Comment


      • #18
        Hoppas att Patrikd har ork att lägga ut lite intressanta föremål! Aldrig för sent att lära sig något nytt!

        Comment


        • #19
          Flyttat tråd till ett mer passande underforum.
          /Admin
          admin@precisensan.com

          Comment


          • #20
            Jag är en riktig amatör på vapen, och än mer på asiatiska sådana, men kanske kan på ett enkelt sätt ge lite bakgrund och bekräfta vad Patrikd och Hgf säger:
            Har sett en hel del Europeiska 1800- och 1900-talssablar och en del äldre, och kan säga att den här med helgjutet fäste i mässing och ganska grovt utan efterbearbetning inte alls skulle duga i någon armé eller poliskår i europa.
            Utifrån vad jag känner till om Japanska vapen var visserligen den katana som användes under II:a världskriget ett massproducerat vapen och betydligt enklare än äldre katanas - men lika fullt ett funktionibelt bruksvapen av god kvalitét...

            Har äger själv inga sablar - det enda jag har i den vägen är klingan till en huggare m/1859 - men min far har en polissabel han fick ut på 60-talet innan de försvann - sabeln är nog lite äldre. Den är på många sätt enklare än de svenska 1800-talssablar jag sett - men lika full 100 gånger mer välarbetad än den här. Kan kanske ordna bild på den? Annars vore det kanske bättre att någon visar bild på ett riktigt Japanskt vapen istället?

            Comment


            • #21
              Farfar hade en sabel också - har för mig att det var m/1859 - men den har min kusin nu, kanske skall se om jag kan få bild på den någon gång...

              Comment


              • #22
                Vore mycket intressant att få se ett s.k äkta vapen i denna kategori, då jag absolut inte kan ett jota om detta ämne! Hoppas någon har en bild eller några bilder man kan studera närmare!

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                  Jag kan inte tro att det är Malin1982 som bär sig så f-b-nnat dumt åt - Att först skriva hit och fråga, sedan fortsäta att köra på fel spår.
                  Så korkad är ingen!

                  Det är just den typen av bedrägerier som gör att Tradera mer och mer blir en soptiopp och som skadar Tradera oerhört mycket.

                  Det vore ju klädsamt om Malin1982 hörde av sig här och snarast och dementrade misstankarna.

                  jaha de var ju synd att de faktiskt är ett japanskt svärd från 2:a världskriget runt 1935. en officer/ underofficers "shin gunto" katana, model 95 eller 94, kolla på wikipedia där står det bättre... det är ett massproducerat svärd i oftast kass kvalitet med är det fint skick kan de vara värt en slant tänker jag...

                  Comment

                  Working...
                  X