Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Figuren Adamsson?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Figuren Adamsson?

    Hej.

    Vet inte om jag är på rätt ställe för den här gubben. Gubben är av porslin och fatet är av tunn mässing. Har för mig att det fanns en seriefigur som hette Adamsson en gång i tiden och min undran är varför har denna askkopp gjorts
    och av vilken anledning. Säg nu inte att aska och fimpa i för det förstår jag
    Kan det vara reklam för nogot eller är det bara på skoj, han kanske var poppis en gång i tiden tror att den kan vara från 40-50 talet möligen 60 men inte senare. Är det någon som sett han förut? Har en känsla av att den är utlänsk.



    M.v.h./Urban.

  • #2
    Adamsson kom till kring 1920 och var stor som figur inte bara i Sverige utan såldes av nåt amerikanskt seriesyndikat över hela världen.
    Nej, det är inget loppspel.

    Comment


    • #3
      Saknar han inte en hatt?
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        Din figur skulle kunna vara en Goebel precis som denna från Skolhusets Antik.
        Bifogade filer
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • #5
          Förmodligen gjordes den på skoj då han tenderade till att vara en storrökare. Således var han förmodligen en passande figur i en ask kopp.
          Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
            Din figur skulle kunna vara en Goebel precis som denna från Skolhusets Antik.
            Med risk att framstå som mindre vetande men vad tusan är Goebel

            Comment


            • #7
              Ja här har du en bild av bröderna Adamsson .
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Tysk fabrik som gjort många figurer och står högt i pris många av dom .Jag kanske har fel me var in på deras sida och fick då en adress i USA. Har hela tiden haft för mig att det var en Tysk firma .
                Last edited by Cobe; 2008-12-10, 23:58.

                Comment


                • #9
                  http://www.goebel.com står det att firman heter Goebel Porzellanmanufaktur och ligger i Hamburg.
                  Nej, det är inget loppspel.

                  Comment


                  • #10
                    Hej Cobe.

                    Dina Bröder har jag förstått är någon form av tillbringare,eller. Hur höga är dom?
                    Vad kan denhär figuren heta på Tyska respektive Engelska?

                    Mvh/Urban. P.s. Tack för länken Mochens_gubbe.

                    Comment


                    • #11
                      Jag vill minnas att han hette Silent Sam på engelska. Vad tyskarna kallade honom har jag ingen aning om. Adamsson kanske?
                      Nej, det är inget loppspel.

                      Comment


                      • #12
                        Ja i almenhet kallar dom väl dessa figurer för fyllgubbe för det är ju en karaff . Oftast är det väl så att man tar av hela huvudet på dom finns hemskt många varianter på sk fyllgubbar. På den här är det dock bara den gula knoppen på huvudet . Dom är 24,5 cm höga

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Mochens_gubbe Visa inlägg
                          Jag vill minnas att han hette Silent Sam på engelska. Vad tyskarna kallade honom har jag ingen aning om. Adamsson kanske?
                          Du hade så rätt, jag sökte på Silent Sam och hamnade här tillslut.

                          Jag trodde inte att det var en Svensk som var pappa till Adamsson
                          Men det hade varigt roligt att hitta en sida med vilka figurer som finns för det jag sett hitils är bara de där karafferna och ingen askkopp.

                          Mvh/Urban.

                          Comment


                          • #14
                            Han är gannska lik Putte Kock tycker jag
                            Nej, det är inget loppspel.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Mochens_gubbe Visa inlägg
                              Han är gannska lik Putte Kock tycker jag
                              Tänk det tycker jag också. Jag har sett honom spela bridge här i stan och han såg exakt ut som Adamsson med fet cigarr och allt.

                              Comment

                              Working...
                              X